Om een hoge notering in de Computable 100 te krijgen, moest een bedrijf dit jaar niet alleen financieel succesvol zijn. Ook de resultaten van het imago-onderzoek zijn meegenomen in de eindlijst. De waardering als zakenpartner, werkgever en innovator zegt immers ook veel over de kracht van een ict-bedrijf.
De afgelopen jaren werd de Computable 100 uitsluitend bepaald door objectieve criteria als omzet, aantal werknemers, omzet per werknemer en winst. Hoewel deze cijfers veel zeggen over de kracht van een bedrijf, ontstaat er op deze manier een vrij statische top 100, die bovendien een andere belangrijke factor die bijdraagt aan hoe krachtig een bedrijf is niet meeweegt: het imago. Dit jaar is er dan ook voor gekozen om de resultaten van het imago-onderzoek door TNS NIPO in de eindlijst mee te laten wegen. Door deze aanpak zijn niet automatisch de bedrijven die in Nederland het meest prominent aanwezig zijn verzekerd van de hoogste posities in de Computable 100.
Selectie en financiële gegevens
Voor de selectie van bedrijven die in aanmerking kwamen voor de Computable 100 en de berekening van de financiële resultaten, is gebruikgemaakt van berekeningen die door het bedrijf Graydon zijn uitgevoerd.
De bedrijven werden geselecteerd op basis van hun omzet. Daarnaast moesten de ondernemingen zichzelf vanzelfsprekend ict-bedrijf kunnen noemen. Daarom moest een bedrijf een zogeheten BIK-code hebben waaruit blijkt dat het om een ict-bedrijf in de breedste zin van het woord gaat. Zo konden computerhandels, computerservice en it-bureaus, telecombedrijven en organisatieadviesbureaus op ict-gebied allemaal een plaats in de eindlijst verwerven.
De laagste G-score (de waarde die Graydon aan een onderneming toekent, op een schaal van 1,1 tot 9,9) voor een bedrijf in de Computable 100 is 5,5. De hoogste G-score die door een bedrijf in de Computable 100 werd behaald, was een 8,2. Zie het kader “G-score, de gezondheid van een bedrijf” voor meer informatie over de berekening van deze cijfers.
De eindlijst
Naast de financiële gegevens van bedrijven zijn dit jaar ook de resultaten van het imago-onderzoek meegewogen in de uiteindelijke lijst. Behalve de G-score was dit jaar ook het imago als zakenpartner, als werkgever en de mate waarin een bedrijf als innovatief werd waargenomen van belang. Deze drie criteria bepalen immers de manier waarop ict-professionals tegen de verschillende bedrijven aankijken.
Om tot de eindlijst te komen, werden de G-score en de drie imagoscores geïndexeerd. Daarbij werd de maximaal behaalde score op 100 gesteld. Met andere woorden: het bedrijf dat de hoogste G-score behaalde (een 8,2) kreeg op dit onderdeel de waarde 100. De andere scores werden volgens deze index omgerekend, ofwel G-score gedeeld door 8,2 maal 100. De gewogen G-scores varieerden zo van 67,1 tot 100.
Ook de drie meegetelde imagoscores, meest geliefde zakenpartner, meest innovatief en beste werkgever, werden op deze manier gewogen. Bij elk van de drie criteria werd de hoogst behaalde score op 100 gesteld. IBM behaalde bijvoorbeeld met 1520 de hoogste score als zakenpartner. De scores van de andere bedrijven op dit criterium werden berekend als score zakenpartner gedeeld door 1520 maal 100. Bij de criteria meest innovatief en meest ideale werkgever werd dezelfde methode toegepast. Om tot de uiteindelijke Computable 100 score te komen, werd het gemiddelde genomen van de gewogen G-score en de drie gewogen imagoscores van een bedrijf bij elkaar opgeteld. Ook in de einduitslag werd de score van het hoogst scorende bedrijf, in dit geval Microsoft, op 100 gesteld. Op pagina 10 en 11 kunt u precies zien hoe de verschillende bedrijven relatief scoren ten opzichte van de nummer 1.
Imago-onderzoek
In augustus 2006 voerde TNS NIPO in opdracht van Computable het imago-onderzoek uit. Hiervoor werden circa 12.000 it-professionals en -beslissers per e-mail benaderd. 1358 respondenten namen deel aan het online onderzoek.
De deelnemers werden verwezen naar een speciale website waarop zij de vragenlijst konden invullen. Als eerste werd gevraagd voor welk bedrijf de respondent werkte. Deze onderneming werd uit de lijst met te beoordelen bedrijven weggelaten, om een zo objectief mogelijke beoordeling te krijgen. Vervolgens konden de deelnemers een top 5 samenstellen voor vijf criteria: meest ideale zakenpartner, meest innovatieve bedrijf, aantrekkelijkste werkgever, meest deskundige bedrijf en bedrijf met de beste prijs-prestatieverhouding. Per vraag werd een lijst met 123 ondernemingen gepresenteerd die actief zijn in de Nederlandse ict-markt. Daarbij konden de deelnemers per criterium aangeven welk bedrijf volgens hen op de eerste, tweede, derde, vierde en vijfde plaats zou moeten eindigen. Ook werd gevraagd welk bedrijf men over de hele linie het beste ict-bedrijf vond, waarbij een toelichting kon worden gegeven. Ook bij de beoordeling op de drie criteria was ruimte voor aanvullende opmerkingen. Tot slot werd gevraagd welke ict-onderneming volgens de respondenten in de lijst ontbrak en waarom. Op pagina 6 t/m 9 vindt u de afzonderlijke lijstjes voor de onderdelen van het imago-onderzoek.
G-score, de gezondheid van een bedrijf
De Graydon-score, ofwel de G-score, geeft de waardering aan die Graydon aan een onderneming toekent. De waarde van de G-score loopt van 1,1 tot 9,9. Een G-score van 1,0 wordt aan een organisatie toegekend indien er een calamiteit op de onderneming is geregistreerd (faillissement, surseance van betaling, bedrijf en leden kunnen niet worden getraceerd of bedrijf is niet actief).
De G-score wordt berekend door aan karakteristieke eigenschappen van een onderneming (de kredietfactoren) een bepaalde ‘waardering’ toe te kennen (vergelijkbaar met een rapportcijfer). Graydon onderscheidt de volgende kredietfactoren: leeftijd van de onderneming, omvang van de onderneming (aantal personeelsleden), rechtsvorm van de onderneming, betalingsgedrag van de onderneming, jaarrekening van de onderneming, jaarrekening van een eventueel aanwezig moederbedrijf of bedrijf dat een aansprakelijkheidsverklaring heeft afgegeven en mogelijke insolventie (lopend of negatief opgeheven faillissement of surseance).
Het cijfer voor de factoren ‘leeftijd’, ‘omvang’ en ‘rechtsvorm’ wordt bepaald via een analyse van geregistreerde faillissementen die over een periode van acht jaar zijn geregistreerd. Al deze gegevens zijn vastgelegd in het Nederlands Faillissementen Register van Graydon. De analyse is uitgesplitst per branche en laat zien dat een bedrijf afhankelijk van leeftijd, omvang en rechtsvorm in zijn branche een grotere of kleinere kans op insolventie heeft. Deze kans wordt via een formule omgezet in een cijfer.
De waardering van het betalingsgedrag van een onderneming wordt bepaald op basis van de betalingsgegevens die Graydon heeft verzameld. Een groot aantal bedrijven levert aan Graydon gegevens over de door hun debiteuren gerealiseerde betalingstermijnen.
De beoordeling van de jaarrekening komt tot stand door de meest recente jaarrekening van een bedrijf af te zetten tegen de berekende kengetallen voor de betreffende branche in het betreffende boekjaar (Het Graydon Economisch Richtgetal). Zo worden de jaarcijfers van een individuele onderneming vergeleken met alle jaarrekeningen in haar branche. Het cijfer voor de jaarrekening van de moeder of het bedrijf dat de aansprakelijkheidsverklaring heeft afgegeven, komt op soortgelijke wijze tot stand.
Voor een bedrijf dat zoveel werkelijk innovatieve bedrijfjes opkoopt om de technieken te kunnen implementeren in de eigen mainstream, en ook zoveel patenten overneemt, snap ik werkelijk niet een Microsoft zo innovatief gezien kan worden. Ze zijn het totaal niet, zoals beargumenteerd.
Helemaal mee eens, maar ja, wij zijn dan ook de techneuten met kennis van zaken en achtergrond info, en daar is deze enquete natuurlijk niet op gebaseerd. Zo zag ik laatst een lijstje met de top technologieen van de laatste 20 jr: 1=ms explorer, 2=ms word, … je kent het wel … Het belangrijkste probleem in de hele ict is dat 99% van de beslissers en zeker 80% van degen die eea wel zouden moeten weten (de techneuten) gewoon geen benul hebben waar ze nou eigenlijk de hele dag mee bezig zijn. Vakkennis, visie, etc is ver te zoeken. Chaos, “overleven” en de waan van de dag (ajax?) narennen.
Brutale onderneming die het doet lijken of ze gerechtigd zijn allerhande informatie over jouw bedrijf op te vragen. Als startend ondernemer krijg je een vragenlijst waarbij allerhande v?rgaande vragen over de bedrijfsgegevens vermeld staan. De toonzetting van hun schrijven is dwingend, ik vind dit brutaal en onfatsoenlijk. Advies: NIET DOORGEVEN aan deze firma!!!! Zij verdienen aan uw goedwillendheid en u verkwanselt uw bedrijfsinformatie voor nop.
Pieter & Jacobus, helemaal mee eens. Ik vertegenwoordig een innovatief product op het gebied van ICT brandbeveiliging vanuit Smart Fire Systems en ben onlangs ook door zo’n zogenaamd innovatief bedrijf gebeld omdat ze interesse in het bedrijf hadden ???