Het Sliedrechtse softwarebedrijf Unit 4 Agresso sponsort sinds 2004 de eredivisie voetbal. Tijdens de uitzendingen van de wedstrijden zijn naast de goals ‘virtual carpets’ met het bedrijfslogo te zien. Voor marketingmanager Dirk Donkers past de eredivisie goed bij de imagevorming van de softwareonderneming.
Wat is het imago dat Unit 4 Agresso wil uitstralen?
“In Europa willen we het imago hebben van uitdager. In Nederland hebben we een andere positie, we zijn hier ontstaan en komen traditioneel uit de mkb-hoek. We zijn uitgegroeid tot een bedrijf dat software bouwt voor een aantal sectoren. Het imago dat we daarbij nastreven is betrokkenheid bij wat speelt in die sectoren. In Nederland hebben we gekozen voor een direct marktmodel. Dat betekent dat we de software niet alleen bouwen, maar ook rechtstreeks verkopen. Daardoor hebben we nauw contact met de klant. Dat komt ons imago ook ten goede. De buitenwereld bestempelt Unit 4 Agresso nog wel eens als degelijk, gedegen. Dat is niet altijd even swingend, maar wel precies wat nodig is.”
Is dat ook wat het bedrijf wil uitstralen?
“We willen vooral betrokkenheid en enthousiasme uitstralen. Wat dat betreft zijn we nog wel een technologisch bedrijf: we zijn trots op wat we maken. Toch zien we ook in dat we een omslag moeten maken van een productgeoriënteerde naar een marktgerichte onderneming.”
Waarom die omslag?
“Voorheen waren we een bedrijf dat eerst mooie dingen maakt, die vervolgens test en implementeert bij een klant en dan pas de markt erover vertelt. Er zijn ook ondernemingen die jaren van tevoren allerlei beloftes doen. Daardoor kreeg Unit 4 Agresso het imago dat het overal achteraan liep. We zijn dat aan het ombuigen, hoewel we daar nog steeds voorzichtig mee zijn. Het belangrijkste is dat het product goed is.”
Waarom is gekozen voor de elektronische reclameborden bij de eredivisie?
“Onze naamsbekendheid liet in een aantal sectoren nog te wensen over. Naamsbekendheid is belangrijk. Een onbekend bedrijf kan allerlei innovatieve dingen in de markt roepen, maar het is lastig om dan gehoord te worden. We hebben vooral voor de eredivisie gekozen omdat op zondagavond 2,5- tot drie miljoen mensen naar voetbal kijken. Het nieuwe, innovatieve karakter van de ‘virtual carpets’ past goed bij ons bedrijf..”
Wat is belangrijk bij imagoverbetering?
“Open, heldere en eerlijke communicatie, zeker in een markt waarin veel ondernemingen het klappen van de zweep onderhand wel kennen. Openheid en eerlijkheid over waar je als leverancier staat en waar je goed en minder goed in bent, dat wordt gewaardeerd. Dat is het Hollandse ‘no-nonsense’-model.”
Hoe belangrijk is het imago voor de arbeidsmarkt?
“De arbeidsmarkt staat weer onder druk, veel bedrijven werven medewerkers. Als groeiende onderneming is het belangrijk goede mensen aan te trekken. Dan moet je een helder beeld geven van de onderneming en wat ze potentiële werknemers kan bieden.”