De toekomst is opwindend en behoorlijk duidelijk. We hebben het hier over de toekomst van de netwerkconvergentie. De komende generatie netwerken zal spraak, data en video bundelen en u zal genoeg hebben aan één enkel toegangspunt om televisie, telefoon, internet en e-mail af te handelen.
Telefoonmaatschappijen, internetaanbieders en hardwarebouwers werken samen om deze zogenoemde Triple Play-infrastructuur – het bundelen dus van spraak, data en video – in een opmerkelijk eendrachtige samenwerking tot stand te brengen. Het acceptatieargument is duidelijk: al deze diensten aanbieden over één netwerk is veel goedkoper dan in de huidige situatie.
Maar er zit ook een addertje onder het gras. Het Next Generation Network (NGN) is gebaseerd op bestaande technologie. De standaarden voor communicatieprotocollen liggen allemaal vast in het internetprotocol. Maar dat geldt niet voor conventionele telefonie. Omdat alle diensten worden aangeboden door de telecom-internetprovider, moeten die naar de gebruiker lopen via het netwerk – ook telefonie. En daar wringt de schoen.
De huidige protocollen zijn nog niet zover dat ze de nieuwe functies aankunnen. En dus zou het zomaar kunnen dat providers hun eigen oplossingen gaan aanbieden. Dat zal leiden tot systemen die alleen maar werken met de eigen meegeleverde hardware. En zo wordt van provider wisselen een hele kunst. Daar komt bij dat niet langer de gespreksduur en de inkomende of te verzenden hoeveelheid data de business uitmaken, maar de apparatuur en de verleende diensten.
Het effect van de komst van NGN voor de gebruiker is lagere en doorzichtigere tarieven en simpele bediening. Maar de schaduwzijde toont een grotere afhankelijkheid van de telco. Omdat die provider meer en meer een contentverschaffer en dienstverlener wordt, betekent een overstap naar een andere provider niet alleen de aanschaf van andere hardware, maar ook het opnieuw afregelen van de systemen, zoals bijvoorbeeld de geschakelde telefooncentrale. De komende convergentie is mooi, maar vormt ook een grote uitdaging.
Heike Hinrichs
Country Manager Benelux Funkwerk