De bekende spelers in de ict-wereld zijn volgens professionals ook de beste, zo blijkt uit het imago-onderzoek dat we lieten uitvoeren door TNS NIPO. Toch zijn er ook verrassende resultaten. Waarom scoort een grote naam als Symantec dit jaar zo teleurstellend, en waarom vinden ict-professionals juist Microsoft het meest innovatieve bedrijf?
Dozenschuivers of softwareboeren, in het verleden werd nogal eens negatief aangekeken tegen de grote spelers in de ict-wereld. Anno 2006 schuift IBM echter niet meer met pc-dozen en kennen we Microsoft al lang niet meer alleen van besturingssoftware. Een breed productportfolio is natuurlijk goed voor de portemonnee van een onderneming, maar ook voor het imago, zo blijkt uit het door TNS NIPO uitgevoerde imago-onderzoek onder Computable-lezers. IBM, Microsoft, HP, Philips en Capgemini scoorden het hoogst. Op alle onderdelen van het onderzoek deden deze bedrijven het goed, al zijn er per onderdeel de nodige verrassingen. In het onderzoek werd ict-professionals gevraagd op vijf criteria vijf bedrijven uit een lijst te kiezen. Gevraagd werd welke bedrijven zij beschouwden als ideale zakenpartner, als meest innovatieve bedrijf, als aantrekkelijkste werkgever, als het deskundigste bedrijf en ten slotte als bedrijf met de beste prijs-prestatieverhouding. De resultaten van het imago-onderzoek tellen dit jaar ook mee in de eindlijst voor de Computable 100 (zie voor een uitgebreide verantwoording van het onderzoek elders op deze site).
Generalisten
Welk bedrijf is voor u de ideale zakenpartner? Het is een vrij algemene vraag en de populairste bedrijven op dit criterium zijn dan ook generalisten, die vooral uitblinken in dienstverlening. IBM en HP zetten bijvoorbeeld steeds meer in op services en op software. Software zorgt voor hogere marges en kan de verkoop van hardware, bijvoorbeeld servers, aanjagen. Van de bedrijven die van oudsher bekend staan om ict-dienstverlening doet Capgemini het net iets beter dan concurrenten Atos Origin, Getronics Pinkroccade en LogicaCMG, hoewel al deze spelers in de top 10 te vinden zijn. Dienstverleners als AAC Cosmos en Kender Thijssen doen het steeds iets beter, ook dit jaar weer.
Ondernemingen die slechts een type product aanbieden, springen minder in het oog als geliefde zakenpartner. TomTom, Symantec en Tiscali worden bijvoorbeeld relatief weinig genoemd. En dan zijn er nog de ondernemingen die ooit bekend stonden als grote ict-speler, maar die aan een wederopstanding bezig zijn. De kans dat uw salarisstrook mede dankzij Raet tot stand is gekomen, is aanzienlijk, toch moest dit bedrijf opnieuw naamsbekendheid verwerven omdat het enkele jaren als onderdeel van Getronics opereerde. Het bedrijf zal volgend jaar zonder twijfel hoger willen scoren dan een 54ste plaats in de lijst van meest geliefde zakenpartners. Ook Bull timmert de laatste tijd weer flink aan de weg, nu met een voorzichtige 95ste plaats bij de favoriete zakenpartners als resultaat.
Resultaten uit het verleden
Windows Vista kwam het afgelopen jaar nog niet uit, evenmin als Office 2007. Toch is het Microsoft dat volgens de deelnemers als het meest innovatieve bedrijf door het leven gaat. Natuurlijk kijken Computable-lezers verder terug dan de afgelopen maanden om een bedrijf te beoordelen en zullen reuzen als IBM, Microsoft en Philips vooral worden beoordeeld op hun prestaties uit het verdere verleden. Dat geldt waarschijnlijk ook voor Dell (nummer 14). Er zijn meer bedrijven die tegenwoordig betaalbare hardware via internet verkopen, maar het Dell-model staat nog altijd als innovatief te boek. Dat Apple in de top 3 van vernieuwers staat, zal weinigen verrassen en ook de noteringen van Nederlands trots TomTom (5) en ASML (6) zijn niet verrassend.
In de Computable 100 als geheel hebben telecombedrijven niet bepaald reden zich op de borst te kloppen, maar als het om een innovatief imago gaat, doen ze het lang zo slecht nog niet. Fabrikanten van hardware als Nokia, Ericsson en Siemens vinden we bij de beste 25, evenals de operators KPN en Vodafone. T-Mobile (plek 44), Orange (51) en Telfort (77) doen het dan weer iets minder goed.
Voor het kiezen
Ict-specialisten hoeven niet meer op de bank te zitten: wie SAP, Java of een ander specialisme behoorlijk beheerst, heeft het de komende tijd voor het kiezen. Een hoge positie in de lijst van aantrekkelijke werkgevers, is daarom iets waar bedrijven reikhalzend naar uit zouden moeten kijken. Wat dat betreft hebben IBM, Microsoft en Philips niet te klagen, dit zijn de bedrijven waar ict-specialisten het liefst in dienst treden. Van de bedrijven die nog wel eens enigszins laatdunkend detacheerders worden genoemd, doet Capgemini het met een vierde plaats het best, maar drie concurrenten staan daar vlak achter. SAP- en Oracle-specialisten lijken graag bij ‘de bron’ te werken (Oracle staat op 9, SAP op 13). Relatief hoog scoren Inter Access (21), Centric (24) en Océ (36 en door veel deelnemers als nummer 1 genoemd). Bedrijven die hard aan hun imago moeten werken om schaarse werknemers binnen te halen zijn Tulip, UPC en Telfort, die we in de onderste regionen van de lijst tegenkomen.
Een bedrijf waar goede mensen werken, straalt als het goed is deskundigheid uit. Toevallig of niet, de top 3 van meest deskundige bedrijven is precies gelijk aan die van de aantrekkelijkste werkgevers.
Hardware is goedkoop
In het vijfde en laatste onderdeel van het imago-onderzoek is Dell op nummer 1 geëindigd. Dell is volgens ict-professionals het bedrijf met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Verder wordt het door opvallend veel deelnemers geroemd om zijn service en support. Recente ontwikkelingen zullen het imago van Dell overigens geen goed doen. In de eerste plaats is er natuurlijk de kwestie van ruim 4 miljoen teruggehaalde laptopbatterijen. Ook op de servermarkt heeft het bedrijf de laatste tijd minder succes dan voorheen. Ten slotte werd besloten maar helemaal te stoppen met de productie van mp3-spelers. We zullen moeten afwachten of deze ontwikkelingen volgend jaar hun sporen nalaten.
Ook andere computermerken doen het goed op de prijs-prestatiemeetlat. En ict-diensten? Daar hangt een prijskaartje aan volgens de deelnemers, maar gezien de resultaten bij de andere criteria wordt dat als een gegeven beschouwd.
Hoge bomen
Jarenlang hard werken, veel verschillende producten en diensten leveren en zorgen dat je naam bekend is. Zie daar het recept voor een goede score in het imago-onderzoek. Als ‘one issue’-bedrijf kun je nog zo veel bewondering oogsten en goede zaken doen, je komt minder snel op in de gedachten van ict-professionals dan de grote spelers, zeker als het gaat om de vraag wie de meest ideale zakenpartner is. Is communicatie of telecom je ‘core business’, dan zul je meer verschillende diensten moeten gaan aanbieden om in de toekomst enige kans te maken op een top 10-notering.
Hoge bomen vangen veel wind, en we moeten toegeven dat in dit imago-onderzoek niet is gevraagd naar negatieve ervaringen of ideeën over de verschillende bedrijven. Hadden we de deelnemers ook gevraagd om een top 5 te maken van bedrijven die zij het minst waardeerden, dan was het negatieve imago dat soms aan grote bedrijven kleeft ongetwijfeld tot uiting gekomen. Een andere verklaring voor het succes van de grote spelers is dat het puur om een imago-onderzoek gaat. Veel deelnemers zullen daadwerkelijk ervaring hebben met IBM, Philips en HP, maar het zijn toch ook namen die tot de verbeelding spreken, al is het alleen maar omdat iedereen ze kent.
Symantec: “Het afgelopen jaar was niet gemakkelijk”
Dat grote namen het imago-onderzoek domineren, wil nog niet zeggen dat bekende bedrijven automatisch goed scoren. De naam Symantec zal weinig ict’ers onbekend in de oren klinken. Toch scoort het bedrijf dit jaar niet hoger dan een 82ste plaats in de Computable 100. Dat is gedeeltelijk te verklaren door een matige G-score, maar ook in het imago-onderzoek worden dit jaar niet de resultaten geboekt die je van een bekende en gerespecteerde onderneming zou verwachten.
Patrick Dalvinck, managing director Benelux van Symantec, beaamt dat ook hij een hogere positie in de lijst had verwacht. Hij vermoedt dat de lage G-score te maken heeft met het feit dat Symantec Benelux niet gemachtigd is financiële cijfers per land te geven. De cijfers worden dan naar rato berekend op basis van het aantal werknemers in Nederland, wat volgens Symantec ten onrechte een ongunstig beeld geeft van de Nederlandse situatie.
Wat betreft de imagoscores kan Dalvinck de tegenvallende resultaten van dit jaar ook wel verklaren. “Het afgelopen jaar was voor ons niet het gemakkelijkste. De fusie met Veritas was een enorm project, dat veel van onze aandacht heeft gevergd. Je moet mensen bij elkaar brengen en teams en units met elkaar verenigen, dat is een proces van maanden. Dat we als zakenpartner minder goed scoren dan vorig jaar, is goed te begrijpen: lange tijd vroegen klanten zich af waarom ze nog steeds twee contactpersonen hadden, een voor ‘security’, het Symantec-gedeelte, en een voor ‘availiability’, het terrein van Veritas. Nu de fusie compleet is, beginnen de inspanningen gelukkig hun vruchten af te werpen. We zijn natuurlijk een bekende partij in de it-wereld, maar het kan nog beter. Dat betekent dat we nog meer aandacht moeten hebben voor onze partners en klanten en nieuwe producten moeten laten zien.” Dat laatste zal in de periode van december 2006 tot maart 2007 aan de orde komen, wanneer veel nieuws te melden zal zijn. Al met al verwacht Dalvinck het komende jaar een veel beter groeiritme dan het afgelopen jaar. “Een plek in de top 50 is wel het minste wat we over een jaar mogen verwachten.”
Innovatief imago bezorgt Microsoft de eerste plaats
Aan de top van de Computable 100 strijden de reuzen IBM en Microsoft om de hoogste eer. Dat Microsoft uiteindelijk met de eerste plaats wegloopt, komt vooral door de bijzonder hoge score op een onderdeel van het imago-onderzoek. Microsoft wordt door Computable-lezers met afstand als het meest innovatieve bedrijf gezien. Deelnemers aan het onderzoek schreven onder andere: “Ondanks hun monopolie een voorloper met alle ontwikkelingen. Het is een groot bedrijf, maar ze hebben wel het grootste gedeelte van de markt in handen en dat zegt wel iets.” Een andere reactie: “Gezien de ‘installed base’ moeten ze of geweldige producten leveren, of een goede marketingafdeling hebben. Waarschijnlijk is het een combinatie van beide.”
Theo Rinsema is sinds mei 2006 general manager van Microsoft Nederland. Volgens hem is deze hoge score te danken aan een combinatie van lef, creativiteit en ondernemerschap. “Dertig jaar geleden hing er een waas van mystiek om alles wat met computers te maken had. Wij hebben er in belangrijke mate toe bijgedragen dat de toepassingen bij de mensen zijn gekomen, van zakelijke software tot de spelcomputer in de woonkamer.” De producten die het afgelopen jaar in de zakelijke markt vooral in het oog sprongen zijn volgens Rinsema SQL Server 2005, Visual Studio 10 en BizTalk. Toch neemt Rinsema ook aan dat het gunstige imago te danken is aan toepassingen in de privémarkt, zoals de vorig jaar gelanceerde Xbox 360.
De hoge imagoscore is des te opmerkelijker als je afgaat op de vele kritiek die Microsoft te verduren krijgt, onder andere dat het juist eerder goed in marketing is dan sterk in innovaties. Theo Rinsema: “Het is in onze positie onmogelijk om altijd de eerste te zijn in alle ontwikkelingen. Dat moet je als bedrijf van deze omvang ook niet willen. Vergeet niet dat we een zeer groot research and development center hebben, waar bijvoorbeeld continu wordt gewerkt om een zo intuïtief mogelijke gebruikerservaring te creëren. Dat zie je bijvoorbeeld bij Office 2007 dat binnenkort verschijnt, maar bijvoorbeeld ook bij Microsoft Dynamics (crm- en erp-oplossingen). We investeren erin om mensen zich steeds beter thuis te laten voelen bij de verschillende it-toepassingen die we bieden. De techniek verdwijnt steeds meer naar de achtergrond en wordt voor de gebruiker steeds minder relevant. Ook in de markt van gegevensbeheer worden we erkend als een partij die kostenbesparende oplossingen biedt.”