De software en hardware die het werken op afstand mogelijk maken, lopen jaren voor op de adaptatie van deze technologie. Het gedrag van werknemers en de werkwijze binnen organisaties moet drastisch veranderen wil ‘nomadisch’ werken een meerwaarde opleveren.
Techneuten houden zich nu voornamelijk bezig met applicaties die mobiliteit ondersteunen”, meent prof. dr. Jos van Hillegersberg, hoogleraar Information Systems en Change Management aan de Universiteit van Twente. “Mobiliteit van werknemers is een prachtig concept, maar het hangt op dit moment simpelweg nog te veel met houtjes en touwtjes aan elkaar. Er is nog een groot verschil tussen de beschikbaarheid van technologie en de toepasbaarheid.” Technisch is er al veel mogelijk, maar zinvol gebruik van die techniek laat nog op zich wachten. Er zijn links en rechts allerlei hulpmiddelen beschikbaar maar die werken nog niet echt samen, meent Van Hillegersberg. “Vergelijk het maar met de begindagen van e-mail. Iedereen had andere mailclients en het heeft nog best een tijd geduurd voordat die allemaal goed op elkaar aansloten.”
Van Hillegersberg meent dat er nog maar weinig organisaties zijn die een geïntegreerde aanpak hebben gerealiseerd, waarbij werknemers ook daadwerkelijk op een ‘nomadische’ manier samenwerken. Hij is dan ook een voorstander van ‘software als service’ omdat je op die manier in ieder geval een centrale plaats hebt, waar iedere gebruiker dezelfde software en dezelfde bestandsstructuren gebruikt. Nu nog wordt er volgens hem te veel vanuit eilandjes gewerkt waar men bij wijze van spreken met flessenpost documenten naar elkaar overstuurd. Het ontwikkelen van een geïntegreerde aanpak is in zijn visie slechts een eerste stap. “Blijven we zeggen dat we mooie hulpmiddelen hebben maar laten we vervolgens iedereen zich netjes om half negen op kantoor melden?”
Marginaal
Een mooi voorbeeld is volgens Van Hillegersberg het gebruik van videoconferencing. “De techniek bestaat al jaren, maar het gebruik is marginaal. Een applicatie als MSN Messenger heeft het in zich, maar toch staan de wegen dagelijks vol met managers die van hot naar her rijden om elkaar voor een half uurtje tijdens een vergadering in de ogen te kunnen kijken. Ik geloof dan ook dat de gemiddelde it-trend, in tegenstelling tot wat Gartner steeds voorspelt, zich meer ontwikkelt in termen van vijftien tot twintig jaar dan de beloofde twee jaar. De analisten hebben er een belang bij om dingen op te jagen. De mensheid reageert echter helemaal niet zo snel. Bij mobiel werken is dat heel duidelijk zichtbaar. De techniek loopt hier jaren voor op de adaptatie. Het gedrag van zowel het individu als de organisatie moet veranderen en dat kost meer tijd dan het ontwikkelen van wéér een nieuwe toepassing.”