De kwaliteit van de diensten zal bepalend zijn voor het succes van het glasvezelnet in Amsterdam. Vooral interactieve applicaties kunnen niet zonder een symmetrische glasverbinding. Maar de echte killer-app lijkt vooralsnog te ontbreken.
De hoofdstad is vorige week begonnen met de aanleg van het netwerk. In anderhalf jaar worden 40.000 aansluitingen gerealiseerd in drie wijken van de hoofdstad. Het netwerk wordt aangelegd en beheerd door Glasvezelnet Amsterdam, een onderneming met vijf woningbouwcorporaties, de investeerders ING Real Estate en ReggeFiber en de gemeente Amsterdam als aandeelhouders.
Met het eerste deel van de realisatie is een bedrag gemoeid van 30 miljoen euro. BBned zorgt voor de implementatie en het beheer van de actieve glasvezelinfrastructuur zodra de passieve infrastructuur is aangelegd door de bouwcombinatie BamDraka.
Zorg, thuiswerken
Maarten van Poelgeest, wethouder bij de gemeente Amsterdam, heeft hoge verwachtingen van het glasvezelnet. “De welvaart van Amsterdam is afhankelijk van internet. Wij willen een creatieve topstad zijn, waar de burger zelf kan kiezen of hij producent van content wil zijn, consument of wellicht beide.”
Hij wijst op de mogelijkheid om net als in gidsland Zweden nieuwe diensten in de gezondheidszorg te ontwikkelen en op het ‘bevorderen van thuiswerken, decentraal onderwijs en thuiswinkelen via videotelefonie over symmetrisch breedband als schoon alternatief voor vervuilende autokilometers.’
Te veel optimisme
Analist Ed Achterberg, directeur van marktonderzoeksbureau Telecompaper staat ‘huiverig’ tegenover zoveel optimisme. “Glas moet in Amsterdam concurreren met dsl van KPN en kabel van UPC; die markt is dus flink vol. Glasvezel is nog steeds op zoek naar een unieke dienst die maximaal gebruik maakt van de snelheid van 100 Mbps.”
Achterberg had een ‘geleidelijke uitrol’ verstandiger geleken: glas bij de nieuwbouw en glas tot aan de straatkasten (het KPN-plan) voor de bestaande bebouwing. “In de gebrekkige upstreamsnelheid van dsl en kabel ligt echter een goede kans voor glasvezel. Zodra er diensten ontwikkeld worden die zwaar interactief zijn heb je echt glasvezel nodig.”