Het geven van tips en trucs over het gebruiken van applicaties op afstand is voor veel ict-managers een goed begin van de ondersteuning van mobiele werkers. Een aparte cursus hebben veel ict-managers het liefst blijkt uit een onderzoek van Citrix.
Het geven van cursussen voor het werken op afstand komt nu nog weinig voor. In het Citrix-onderzoek geeft 33 procent van de ondervraagde Nederlandse ict-managers aan dat medewerkers een cursus krijgen hoe zij goed mobiel kunnen werken. Ict-managers uit andere landen waaronder Engeland, Ierland en België gaven aan dat zo’n cursus veel vaker gegeven wordt. Belangrijke redenen om zo’n cursus niet aan te bieden zijn het gebrek aan toegevoegde waarde en het feit dat eindgebruikers er niet op zitten te wachten. Een klein deel van de Nederlandse managers (36 procent) verwacht dat de communicatie met de it-afdeling beter moet. Een groter deel (49 procent) zou het goed vinden als eindgebruikers meer advies kregen over beveiligingsmaatregelen.
Naast de vermeende productiviteitsverbetering wordt mobiel werken ook als een vorm van risicobeheersing gezien. Een groot deel van de ondervraagde Nederlandse managers (69 procent) stelt dat het werken buiten de kantoormuren een belangrijk onderdeel is van het eigen rampenplan. Driekwart denkt dan ook dat het verstandig is om naast de hoofdvestiging een aparte locatie met ict-voorzieningen te hebben die als uitvalsbasis kan dienen mocht de hoofdvestiging uitvallen. Een kwart van de ondervraagden stelt dat het personeel een dag later vanuit die backup kan werken mocht het hoofdkantoor morgen uitvallen.
Mobiliteit
De artikelen in de sectie Technologie van dit Computable-nummer zijn voor een belangrijk deel gewijd aan mobiliteit. Professor Hilligersberg van de Universiteit Twente vindt dat nomadisch werken op dit moment nog onvoldoende uitgewerkt is om er volop van te kunnen profiteren. Verder heeft Datatestlab een aantal populaire smartphones onder de loep genomen. Daarnaast is er aandacht voor het nieuwe internettelefoonboek Enum en wordt de toekomst van communicatie afgezet tegen 125 jaar bellen in Nederland.