Het klinkt als een slogan, maar leest u het gerust als een oproep. Waar business intelligence-software bij uitstek het middel is voor goede en vooral betrouwbare informatie, lijken organisaties niet in staat om er grip op te krijgen.
De trend in de markt is voor iedereen herkenbaar. Wetgeving wordt aangescherpt en bestuurders moeten steeds vaker verantwoording afleggen. Inzicht in cijfers alleen is onvoldoende; dit moet aangevuld zijn met garanties voor de betrouwbaarheid. Op dit punt ontstaat voor veel organisaties een spanningsveld. Zijn deze cijfers nu de verantwoording van information services – zij zijn het die per slot van rekening de data beheren – of ligt deze verantwoording nu juist bij de business (is de proceseigenaar ook de informatie-eigenaar)? Ligt het primaat bij information services, dan leidt dit tot de keuze voor een ‘one-size-fits-all’-technologie.. Wordt het belang van de business daarentegen hoger ingeschat, dan ontstaan er silo’s van ‘eigen toepassingen’. De spreadsheet spaghetti binnen uw eigen organisatie is hiervan een goed voorbeeld.
Business intelligence is allang niet meer voor de ‘happy few’. Voor steeds meer processen geldt dat juiste, bruikbare en tijdige informatie van cruciaal belang is. De aandacht gaat hierbij vaak uit naar features en minder naar de organisatorische kant. En juist hier dienen organisaties een keuze te maken. Betrouwbare informatie is niet te realiseren zonder de aanstelling van een BI-programmamanager die verantwoordelijk is voor alle business intelligence binnen de organisatie. In essentie gaat het hier om bedrijfsbrede informatievoorziening.
Betrouwbare informatie vraagt om een juiste aansluiting bij de gebruikers, ondersteund met de juiste techniek en gevoed met de slagkracht vanuit het management. Betrouwbare informatie vraagt om keuzes!
Marco Scheepmaker
Manager Business Development, Business Objects