KPN heeft de KPN Channel Awards 2006 uitgereikt tijdens het KPN Business Partner Congres in de Cruise Terminal in Rotterdam.
Met deze telecom-prijzen spreekt KPN zijn waardering uit voor de prestaties van zijn regionale business partners. Een vakjury selecteerde de partners die zich onderscheiden op het gebied van innovatie, omzetwaarde, klantwaarde, samenwerking en klantfocus en koos daarnaast de beste nieuwe partner uit. Dit is het tweede jaar dat KPN zijn Channel Awards uitreikt.
De winnaars van 2006 zijn als volgt:
Business Award: Simac ICT Nederland
Voor de Business Award waren grote en kleine partners genomineerd die erin geslaagd zijn grote complexe deals met succes af te ronden, met gebruikmaking van up- en cross-selling. Bij zijn keuze heeft de jury complexiteit, herhaalbaarheid en toekomstverwachtingen van de deal zwaar laten meewegen. De winnaar is Simac ICT Nederland, die samen met KPN een belangrijke deal heeft gesloten met winkelketen EXPO, met meer dan 90 winkels in de Benelux en Duitsland. Simac heeft voor de klant de complexiteit weggehaald door het beheer van de complete ICT-infrastructuur over te nemen. Niet alleen van het hoofdkantoor, maar ook van alle filialen in binnen- en buitenland. Simac heeft bovendien een meertalige helpdesk voor de klant.
Customer Value Award: Telecom Tools
De Customer Value Award is bedoeld voor de partner die zijn klant een waardevol product en een goed gevoel geeft. Deze prijs gaat naar Telecom Tools, die een case inleverde die vol passie geschreven is en geheel uit het perspectief van de klant: Volharding Shipyards. De Volharding
bouwt transportschepen in Nederland, China en Turkije. Informatie over de voortgang van de bouw van een schip is cruciaal. Telecom Tools heeft een goede oplossing voor spraak, data en beeld geleverd. Daarmee heeft Telecom Tools niet alleen gezorgd voor een besparing op de total cost of ownership, maar ook voor de verbeteringen van processen bij de klant. De zeer hoge klanttevredenheid is alleen maar nog meer toegenomen.
Innovation Award: DataBalk
De jury heeft bij de toekenning van deze prijs veel belang gehecht aan innovatiekracht vanuit het klantperspectief en niet zozeer vanuit de technologische hoek. Winnaar DataBalk heeft een case ingezonden die een mooi voorbeeld vormt van een innovatie die direct inspeelt op de behoefte van de klant en die gebruikmaakt van relatief simpele technologie. DataBalk biedt met Zorg TV de mogelijkheid om zorg op afstand te verlenen. Zo kunnen ouderen langer zelfstandig blijven wonen. Wat vooral opvalt bij DataBalk, is de goede ‘baten-lasten-afweging’. Niet alleen de dienst is goed, maar ook de samenwerking tussen de betrokken partijen is goed: de oplossing sluit aan bij de werkwijze van de zorgverleners.
Market Focus Award: Kreuze Telecom
De Market Focus Award wordt uitgereikt aan bedrijven die zichzelf actief hebben aangepast aan de sterk veranderende markt. Doorslaggevend was dit jaar voor de jury of er sprake was van een voortrekkersol en de mate waarin vanuit de klant is geredeneerd. Kreuze Telecom kwam daarbij als beste naar voren. Kreuze Telecom heeft in zijn ommezwaai continu de klant centraal gehouden. De marktfocus is verlegd naar oplossingen, zoals betere bereikbaarheid, betrouwbaarheid, veiligheid en efficiency voor de klant. Met zijn brede aanpak is het bedrijf zichtbaar in verschillende branches, onder meer dankzij het organiseren van wekelijkse seminars per branche. Kreuze Telecom is in staat om in de huid van de klant te kruipen, zich te verdiepen in hun processen en hen daarmee te helpen deze te optimaliseren.
New Partner Award: Flevo Telecom
Bij de New Partner Award is het belangrijk dat nieuwe partners laten zien dat ze samen met KPN een weg kunnen vinden naar klanten. Winnaar van deze prijs voor een succesvol partnerschap is Flevo Telecom B.V. Dit bedrijf heeft bijna zijn hele bedrijfsvoering aangepast aan KPN. Daarnaast vult Flevo Telecom een geografisch witte plek in voor KPN: Flevoland, een sterk groeiende markt. Flevo Telecom biedt klanten een breed portfolio, op het gebied van zowel spraak als data. Als startend bedrijf heeft Flevo Telecom in korte tijd veel gerealiseerd.
Teaming Award: Handelsonderneming Kite
De jury heeft bij de inzendingen voor de Teaming Award met name gekeken in hoeverre partners onderling of met andere partijen samenwerken. Dit wordt steeds belangrijker in een convergerende markt met veel technische uitdagingen en een veranderend channel-landschap. De winnaar is Handelsonderneming Kite. Deze onderneming heeft succesvol samengewerkt met automatiseringsbedrijf ECsystems. Beide partners vullen elkaar én er is gebruikgemaakt van nieuwe technologie. Door de goede samenwerking werd het vertrouwen van de klant gewonnen: Palthe, een franchiseorganisatie op het gebied van chemisch reinigen.
‘De partners van KPN spelen een essentiële rol bij de levering van KPN-producten en -diensten’, aldus Lothar Steegstra, directeur KPN Externe Distributie. ‘Hun inzet en enthousiasme zijn zeer belangrijk voor goede resultaten en tevreden klanten. We vinden het belangrijk om onze waardering voor hun inspanningen te laten blijken met de Channel Awards. Ook dit jaar zijn weer veel succesvolle cases voorgedragen. De winnaars mogen trots zijn op hun prestaties. We hopen dat zij anderen inspireren om het partnership met KPN net zo succesvol in te vullen.’