e-Buzz, een van de grootste ontwikkelaars van software voor e-commerce-systemen in Europa, heeft een analysemodule toegevoegd aan het dienstenpakket voor Easy Order-klanten. Deze module is gebaseerd op QlikView, de business intelligence-software van QlikTech. Klanten kunnen met de gebruikersvriendelijke module eenvoudig hun database analyseren op basis van een groot aantal vooraf gedefinieerde rapportages. Ze krijgen hierdoor inzicht in klantgedrag en de resultaten van individuele bestelpunten. Doordat managers, verkopers en marketeers beschikken over diepgaande informatie, zijn de commerciële mogelijkheden van Easy Order maximaal te benutten. De analysemodule is op abonnementsbasis te gebruiken, als aanvulling op de ASP-service van Easy Order.
Met de analysemodule komt e-Buzz tegemoet aan de groeiende vraag naar het ontsluiten van informatie over het koopgedrag van gebruikers in Easy Order. Het betreft hier onder andere inkoopgegevens per klant, gespecificeerd naar kostenplaats en gebruikers, of per productgroep en productcode. Ook inzicht in onderlinge relaties in koopgedrag of het teruglopen van aankopen vereist betere analysemogelijkheden. Met de nieuwe module zijn deze en nog veel meer gegevens met een aantal muisklikken op te roepen. De module omvat onder andere een dashboard dat inzicht biedt in het webshopgebruik. Daarnaast biedt deze rapportages zoals algemene verkoop voor productgroepen of producten, top 100 klantproducten, analyse van slecht verkopende producten en het bestelgedrag van een klant in een periode ten opzichte van een of meerdere voorgaande periodes. Deze analyses zijn real-time te raadplegen.
Er zijn diverse analysepakketten op de markt. Uit een inventarisatie onder klanten van e-Buzz bleek dat zij behoefte hebben aan een gebruikersvriendelijke en snelle tool. Om die reden heeft e-Buzz gekozen voor QlikView van QlikTech. De inzet van deze oplossing vereist beperkte hardwarecapaciteit, terwijl de tool voldoet aan de behoeften van de huidige generatie internetgebruikers. Daarnaast is de oplossing op ASP-basis in te zetten en biedt deze te standaardiseren rapportagefunctionaliteit. De snelheid en het ontbreken van vooraf te definiëren kubussen gaven de uiteindelijke doorslag voor de beslissing om deze tool op te nemen in het e-Buzz-aanbod.
Rogier Verheij, directeur van QlikTech: "Door onze samenwerking met e-Buzz kunnen wij Easy Order-klanten tegen een zeer acceptabel tarief de mogelijkheid bieden om verkoopdata snel te analyseren. Bovendien doet de klant eenvoudig ervaring op met ons product. Indien gewenst is het mogelijk door te groeien naar een eigen licentiemodel om ook andere analyses uit te kunnen voeren."
Rian Faay, directeur van e-Buzz: "Een groot aantal van onze klanten synchroniseert alle verkooporders binnen de Easy Order-bestelomgeving met de bedrijfssoftware. Dit biedt grote voordelen. Ook klanten die niet via Easy Order bestellen kunnen dan op de bestelsite de status van hun bestellingen volgen, rapportages uitdraaien et cetera. Met de analysemodule breiden we de mogelijkheden voor alle klanten nog verder uit."