Het aantal bezoekers aan de beurzen Infosecurity.nl, Storage Expo en LinuxWorld die deze week in de Jaarbeurs in Utrecht worden gehouden blijft op de eerste dag licht achter (3179) bij het aantal dat vorig jaar de beurs bezocht (3182).
De combinatiebeurs doet serieuzer aan dan voorgaande jaren. Ook de bezoeker blijkt serieuzer. “Men komt niet om goodies te scoren, maar is echt op zoek naar informatie”, zegt Spencer Hinzen, accountmanager bij Aladdin. Voor hem en zijn collega’s is de beurs tot dusver zeer succesvol. “We zijn blij verrast met het aantal bezoekers. Het aantal lead-briefjes dat we gisteren hebben uitgedeeld lag rond de tweehonderd. Daar schrokken we zelf ook van.”
Ook bij de stand van SurfControl zijn ze te spreken over de aanloop. “Hoewel we vooral veel vakbroeders hebben gesproken gisteren, er waren weinig eindgebruikers”, zegt Jaap-Sander de Vries, accountmanager.
DHS Informatisering deelt blauwe rozen uit op de stand. Genereert dat wel een serieus publiek? “De mensen die alleen voor de goodie komen, pakken de roos en lopen direct door. Ze maken geen praatje. Dat is niet erg, want die mensen zijn voor ons ook niet interessant”, legt accountmanager Daan Verheij uit. Hij merkt wel dat bezoekers aangeven zich te oriënteren op de beurs, maar wanneer gevraagd toch enigszins teleurstellend melden ‘dat er niets nieuws te zien is’.
De populariteit van beurzen loopt terug, toch blijkt de InfoSecurity daar weinig last van te hebben. “Deze beurs heeft wel bestaansrecht, het is voor ons de belangrijkste beurs”, aldus Hinzen. “De stands worden ook ieder jaar groter, terwijl de vierkante meters toch duur genoeg zijn.” Het feit dat mensen veel informatie op internet kunnen vinden, is voor de beurs toch een aardige concurrent. De Vries: “Er is wel een neergaande trend merkbaar, zo zie je dat bijvoorbeeld ook The InterNetworking Event niet zo’n succes meer is. Mensen weten toch veel informatie en telefoonnummers online te vinden.”