Bedrijven weten nog niet goed wat een Service Oriënted Architecture inhoudt, schreef Computable drie weken geleden op de voorpagina. Toch denkt SOA-leverancier BEA Systems dat het omslagpunt al is geweest.
Bea Systems, leverancier van Service Oriënted Architectures, groeide de afgelopen jaar hard. Vorig jaar introduceerde het bedrijf de technologie AquaLogic. “Deze technologie wordt door veel klanten gezien als dé SOA-applicatie”, aldus directeur Nederland Robert Brusse. Wereldwijd komt 20 procent van de omzet van AquaLogic. In Nederland is dit ongeveer 40 procent. Volgens CEO Alfred Chuang laten deze cijfers zien dat bedrijven niet alleen denken aan SOA, maar er ook mee bezig zijn.
Ondanks de verhalen van onderzoeksbureau’s als Gartner en IDC dat men niet goed weet wat SOA is, implementeren Nederlandse bedrijven de technologie in grote mate. Het afgelopen kwartaal startte BEA ongeveer vijf projecten voor de implementatie van een Enterprise Service Bus (ESB), de basis van een SOA. Vier bedrijven startten met de implementatie van een service geörienteerde infrastructuur. Brusse: “En dan te bedenken dat Aqualogic pas sinds een jaar op de markt is. Sinds april merken we dat bedrijven er echt mee bezig zijn”
Amerika v.s. Europa
Europa loopt volgens manager Consulting Services van BEA Bruce Graham nog zo’n zes tot twaalf maanden achter bij de Verenigde Staten. Dat merken ook de partners van BEA op de Europese gebruikersconferentie van het bedrijf. “De mensen lopen hier wat meer te zoeken. Tijdens de gebruikersconferentie in San Fransisco hebben we echt verkocht”, aldus één van de partners. Graham denkt dat het omslagpunt voor het wereldwijde gebruik van SOA al geweest. “Dat hebben we het begin dit jaar gehad”. Vooral de telecombedrijven zijn erg ver met de implementatie van een service georiënteerde infrastructuur. “Maar zij zijn ook geweest diensten aan te bieden. Bij de procesindustrie zien we nu de eerste stappen. Maar daar weten mensen nog niet altijd wat het is”. Directeur wereldwijde Services Marketing Todd Chipman merkt dat het ook dat bedrijfsbreed SOA meer begrepen wordt. “Twee jaar geleden snapte alleen de Chief Technologie Officer wat SOA was. Nu snapt ook de Chief Information Officer het ook”.
Overtuigen van business
Voor de it-manager is het loskrijgen van geld voor een SOA nog altijd de grootste probleem. “Een van onze klanten vertelde me dat hij het woord SOA echt niet durfde te noemen in de directiekamer”, zegt Brusse. Ook Graham komt op het technische vlak weinig problemen tegen. “De grootste uitdaging is het overtuigen van de business”. Dat merkte ook Business Development Manager Carlo Maria Cabiati van de Zwitserse verzekeringsmaatschappij B-Source tijdens de implementatie van een SOA begin dit jaar. “Lastig is het ervoor te zorgen dat mensen geen nieuwe dingen gaan maken, maar eerder gemaakte applicaties voor de SOA hergebruiken. Anders kun je geen korte bochten nemen”.
BEA is in ieder geval overtuigd dat het bedrijf een grote toekomst tegemoet gaat. Het ziet zelfs kansen bij het Amerikaanse middden- en kleinbedrijf. Brusse ziet het Nederlandse MKB voorlopig nog niet als doelgroep, maar is wel overtuigd van het SOA-concept. “Over een aantal jaar doet honderd procent van de bedrijven SOA”.