Om zich sterker te vestigen in het gepersonaliseerd afdrukken en de multimedia direct marketing is Xerox overeengekomen het softwarebedrijf XMPie over te nemen voor 54 miljoen dollar.
XMPie is een leverancier van variabele informatiesoftware die gepersonaliseerde cross-media marketingprogramma's mogelijk maakt. Deze XMPie software combineert communicatiemethoden zoals digitaal gedrukte direct mail, internet, e-mail, SMS en andere methoden met elkaar. Doelstelling daarbij is om klanten te bereiken met op maat gemaakte marketingmaterialen die relevant zijn voor de individuele ontvanger en die daardoor hogere responscijfers opleveren. XMPie maakt complexe multi-wave cross-mediale marketing campagnes met een zeer korte doorlooptijd mogelijk. De overname is van strategisch belang voor Xerox en ondersteunt haar positie als marktleider op het gebied van digitaal drukken, workflow-automatisering en personalisatie van drukwerk.
XMPie, dat gevestigd is in New York, is gespecialiseerd in software die grafisch ontwerpers, marketingorganisaties en grafimediabedrijven in staat stelt (sterk) gepersonaliseerde marketingmaterialen te creëren, inclusief informatie en afbeeldingen op basis van koopvoorkeuren en persoonlijke interesses. Naast het maken van gerichte gedrukte communicatie, zoals brochures, direct mail en catalogi, kan de XMPie software automatisch gepersonaliseerde websites genereren waar informatie staat die specifiek voor hen is samengesteld. Of via een e-mail of SMS bericht precies op tijd op de hoogte brengen van een bepaalde voor de ontvanger relevante activiteit. Deze geïntegreerde marketingcampagnes worden gedrukt op digitale afdruksystemen, zoals de Xerox iGen3, de momenteel in de Direct Marketing wereld meest gebruikte digitale kleurenpers voor het produceren van hoogkwalitatieve marketingmaterialen op maat.
"Een paar prachtige voorbeelden van de mogelijkheden van XMPie vind ik zelf de recente DM-actie voor onze eigen Momentum-seminars, waar we 13.000 mensen persoonlijk hebben bereikt en waarvoor de vele respondenten zich via hun persoonlijke (XMPie) website hebben ingeschreven", zegt Alan Charnley, general manager Xerox Nederland). "Een ander prachtig XMPie-voorbeeld is die van telecombedrijf The Carphone Warehouse, waar de afgelopen maanden rond 60.000 kopers van een mobiele telefoon een volledig gepersonaliseerd informatieboekje in combinatie met een persoonlijke website ontvingen. Met als resultaat een enorme, positieve response van haar klanten en veel cross selling."
"Als grootste wederverkoper van XMPie bedient Xerox al geruime tijd de groeiende vraag van klanten naar variabele informatie software, geïntegreerd met haar grote portfolio aan digitale afdruksystemen, internet- en e-mailapplicaties om krachtige marketingprogramma's te creëren", aldus Ursula Burns, president van Xerox Business Group Operations. "Door middel van deze overname brengen wij onze kennis van databeheer samen met de kwaliteit van digitaal afdrukken om daarmee de meest optimale oplossingen voor multimedia marketingcampagnes te bieden."
XMPie, dat werd opgericht in 2000 en werd gefinancierd door Jerusalem Venture Partners, is een wereldwijd opererend bedrijf met ongeveer 60 werknemers. Het hoofdkantoor van XMPie zal in New York gevestigd blijven en de onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteit in Netanya, Israël. Naar verwachting zal de meerderheid van de werknemers van XMPie in dienst treden van Xerox. De volledig contante overname van XMPie door Xerox zal naar verwachting in de komende 30 dagen worden voltooid, afhankelijk van wettelijke goedkeuring en de gewoonlijke overnamedetails.