Tot mijn eigen verbazing ben ik een intensieve podcaster geworden. Dat klinkt meer nerdy dan het is. Ik heb me alleen geabonneerd op een aantal dierbare radioprogramma’s van de publieke omroep en beluister die nu via mijn iPod op een moment dat het mij uitkomt.
Nieuwe afleveringen worden op mijn iPod gezet, zodra ik die aansluit op mijn computer. Prachtige technologie.
Voor degenen die het is ontgaan: podcasts zijn audio- en soms ook videobestanden die je kunt afspelen via computer, pda of mp3-speler. Je zou podcasts kunnen omschrijven als audio-RSS of video-RSS. Misschien moeten we dat ook nog wel eens, want Apple claimt sinds kort het intellectuele eigendom op alle termen met ‘pod’.
Het onderscheidende aan deze pushtechnologie gebaseerd op RSS 2.0 en XML is het gemak waarmee informatie wordt gedistribueerd tot en met je mp3-speler aan toe. Dat gemak is zo evident dat je geen visionair hoeft te zijn om te voorspellen dat deze technologie de komende jaren in het kielzog van e-mail en instant messaging ook de bedrijfsomgeving zal binnenmarcheren. Er worden al conferenties met titels als ‘Corporate podcasting summit’ over het onderwerp georganiseerd. Vandaar mijn vraag: heeft uw bedrijf al een podcaststrategie?
Momenteel gebruiken de meeste zakelijke pioniers podcasts vooral als marketinginstrument. Witgoedfabrikant Whirlpool maakte bijvoorbeeld een serie programma’s onder de titel ‘The American Family’. Dat zijn geen reclames voor wasmachines, maar interviews over gezondheid en opvoedingskwesties. Een soort gesponsorde radioprogramma’s dus, maar dan via internet thuisbezorgd. Reclamejongens noemen dat tegenwoordig ‘narrowcasting’.
Interessanter is dat podcasts ook buiten de sfeer van pr en reclame opgang maakt in het bedrijfsleven. Onze eigen ict-sector loopt daarin voorop. Bedrijven als Cisco, HP en IBM gebruiken podcasts in toenemende mate voor interne communicatie, opleiding en technische ondersteuning. IBM is in oktober 2005 gestart met de productie van podcasts voor IBM’ers en partners en maakt en distribueert die met eigen software: Podcast Publishing Pilot. Inmiddels heeft het bedrijf al een paar duizend podcasts gemaakt. Meestal gaat het om geluidsbestanden maar sommige podcasts bevatten ook video en illustraties. Bij Cisco zijn podcasts inmiddels ook een geïntegreerd onderdeel van educatie- en communicatieprogramma’s. En zo kun je in de file op weg naar huis niet alleen luisteren naar de nieuwste Red Hot Chili Peppers maar ook naar ‘Cisco and IBM: availability voor IBM’s AIX, met als gasten Vic Peltz (IBM) en Mark Allen (Cisco). Als dat geen vooruitgang is.