Ruim 90 procent van de IBM-klanten die een service oriented architecture hebben geeft aan dat kostenreductie de belangrijkste drijfveer is achter de start van het soa-project.
Ook gaf de helft van de ondervraagde klanten aan dat hun inkomsten zijn gestegen als gevolg van de gekozen soa-strategie. Dat blijkt uit het onderzoek 'The Business Value of Service-Oriented Architecture' dat IBM uitvoerde onder haar klanten.
Naast de uitkomsten van het onderzoek presenteerde Big Blue een grote verzameling software en diensten die zijn gericht op het bouwen en uitbreiden van een soa. Het gaat in totaal om 27 nieuwe en verbeterde producten en om dertien nieuwe diensten. Deze zijn allen gericht op vier sleutelgebieden: het gebruik van business process management om de voordelen van een soa te benutten; governance als hoeksteen van soa-succes; het voorbereiden van de ict-infrastructuur voor soa; en het creeren van industrie-specifieke soa-diensten.
"Soa is een fundamentele verschuiving in technologie die een belangrijke impact heeft op een bedrijf", zegt Steve Mills, senior vice president van de IBM Software Group. "Met de 'early adopters'-fase achter ons en de het feit dat de mogelijkheden van soa-software breed ingezet kunnen worden, is de volgende logische stap in deze markt dat leveranciers en klanten moeten zorgen dat de kennis en kunde goed ingezet moeten worden om zo het meeste te halen uit de soa-investeringen."