Distributeur CDG heeft zijn portfolio voor applicatiebeschikbaarheid en security onlangs uitgebreid. De distributeur zegt dat zijn resellers hierdoor meer soorten oplossingen voor eindgebruikers kunnen bouwen, waarbij virtualisatietechnologie niet als doel maar als middel moet worden ingezet.
Dit maakte Peter Hoekstra, algemeen directeur van CDG Europe, bekend tijdens de CDG Experience, een evenement voor resellers en hun klanten. Dit jaar werd dit gehouden in De Fabrique in Maarssen. Hoekstra vertelt: “We hebben onlangs nieuwe merken en producten opgetekend voor distributie. Een aantal daarvan zijn ‘marktgedreven’. Bijvoorbeeld SecureWave, dat met het product Sanctuary ervoor zorgt dat organisaties ‘policies’ kunnen uitrollen en afdwingen voor devices en applicaties. Het biedt onder andere een oplossing tegen diefstal van informatie via usb-sticks. Een ander merk dat we pas hebben opgetekend is Ardence. Dit bedrijf biedt een oplossing voor virtualisatie van servers, platformen en applicaties.”
Probleemoplosser
Hoekstra streeft ernaar dat hij samen met resellers de eindgebruikers nog meer gaat overtuigen over het nut van virtualisatie. Hierbij wordt in de eerste fase met de eindgebruiker besproken hoe virtualisatie als middel kan worden ingezet. Pas later wordt er concreet over producten gesproken. “We willen een verhaal vertellen over virtualisatie op bijvoorbeeld serverniveau. Virtualisatie is geen doel, maar een middel om het doel te bereiken. De reseller moet, bij het maken van een oplossing voor applicatiebeschikbaarheid, eerst de problemen van een klant centraal stellen. Virtualisatie is dus een middel om die problemen op te lossen. Daarna presenteren we de producten die daarvoor gebruikt kunnen worden. We hebben nu twaalf leveranciers die in totaal bijna honderd producten leveren.”
Hoekstra zegt dat hij een goed gevuld portfolio heeft, maar zou eventueel wel met Microsoft willen praten om een aantal specialistische oplossingen van van het bedrijf te gaan verkopen. “Ik denk hierbij aan Microsoft System Center, MOM (Microsoft Operations Manager) en SMS (Systems Management Server). Dat willen we doen, omdat we met deze producten voor Microsoft markt kunnen pakken.”
CDG-gevoel
Hoekstra zegt dat de opleidingentak van CDG de resellers een steun in de rug kan geven om hogere marges te krijgen. “CDG Educatie groeit hard. Hoe meer mensen in de klaslokalen komen, hoe meer resellers een ‘CDG-gevoel’ krijgen. Daardoor lopen meer ‘ambassadeurs’ van CDG buiten. Ze hebben veel ervaring en kunnen meer van onze producten verkopen. Onze resellers hebben kennis hoe ze iets kunnen implementeren.” Hoekstra zegt dat de komende periode een tekort aan goed opgeleid personeel een uitdaging is voor een aantal resellers. “Resellers hebben goede technische mensen nodig die onze oplossingen kunnen instaleren. Het gaat er dus om dat ze genoeg mensen opleiden en deze dan aan zich binden. Anders lopen ze het gevaar dat ze trajecten moeten gaan uitstellen.”