Er wordt veel geschreven over ict-outsourcing. Operationele ict-taken moeten uitgevoerd worden in lagelonenlanden maar komen, na onvermijdelijke salarisstijgingen aldaar, weer terug in eigen land. Outsourcing-trajecten worden enthousiast gestart, maar op de langere termijn mislukken deze als gevolg van onvoldoende flexibiliteit. Aan de gebruikers van ict zal het niet liggen. Die willen maar wat graag dat hun functionaliteit en data overal beschikbaar zijn zonder dat ze daar omkijken naar hebben. Waarom wil het dan toch maar niet lukken met ict uit de muur?
Met de serieuze groei van ‘Software as a Service’ zal de outsourcing-markt zich op een andere manier ontwikkelen. Alle serieuze applicaties komen binnen vijf jaar via internet beschikbaar en kunnen als dienst afgenomen worden. Dat is pas outsourcing: betalen voor wat je gebruikt! Zo gaat het met gas, water en elektra toch ook?
Alle apparatuur zal dan pas echt gestandaardiseerd kunnen zijn en alleen maar toegang tot het internet hoeven te verschaffen. Op die manier zijn alle functionaliteit en data overal beschikbaar. Outsourcing is dan meer een managementaangelegenheid om er op toe te zien dat applicaties blijven aansluiten op businessbehoefte en de lokale netwerken goed en veilig blijven functioneren. Verder zal partnermanagement belangrijker worden om wereldwijde applicatieleveranciers efficiënt aan te kunnen sturen.
Tot die tijd blijft er bij klanten natuurlijk behoefte aan traditionele outsourcing-diensten. Die moeten echter wel dermate flexibel zijn dat ze omgebogen kunnen worden, of direct al voorzien in deze nieuwe ontwikkeling waar u ongetwijfeld mee te maken krijgt. Ervaring opdoen in de combinatie van Software as a Service en ict-beheerdiensten wordt een must voor partijen die de komende jaren willen overleven. Anders kunt u straks niet de toegevoegde waarde leveren waar uw klanten om zitten te springen. Of u nu wilt of niet…
Johanan Bos
Commercieel Directeur bij ConceptSales
Volgens mij is outsourcing ook afhankelijk van welke soort organisatie je gaat outsourcen. In een middelgrote organisatie met veel ‘domme’ gebruikers is toch iemand op locatie nodig die de gebruikers ondersteunt en de organisatie van binnen kent en ook actief kan inspringen als er een storing is. Outsourcen lijkt mij goed te zijn voor kleine organisaties (zoals het mkb) die weinig onderhoud en weinig ‘domme’ gebruikers hebben en waar toch de standaard dingen op het gebied van beheer moet worden uitgevoerd. Systeembeheer outsourcen lijkt me zelf niet zo’n goed plan.