Het staat als een paal boven water: printing heeft in veel gebruiksorganisaties niet de aandacht gekregen die het verdient in het streven naar kwaliteit én efficiency. En eerlijk is eerlijk, traditioneel hebben de resellers daar ook een rol in gespeeld. ‘U vraagt, wij draaien’ is nu eenmaal een vaak gebezigde praktijk wanneer het gaat om printeraanschaf en veel meer dan ‘kleur of zwart-wit’ is vaak niet eens nodig binnen een offertetraject. Waarom vragen we niet door? Waarom wil de klant eigenlijk een kleurenprinter en wat gaat hij er dan precies mee doen?
Het helpt natuurlijk ook niet dat ook aan gebruikszijde printing nog dikwijls gezien wordt als het sluitstuk van een it-omgeving. Er wordt niet direct gedacht aan mogelijke besparingen en verbeterde productiviteit als de technische specificaties over tafel gaan.
Maar het is nu of nooit als we als resellers onze toegevoegde waarde willen laten zien en onze rol willen koesteren en bestendigen. De copier-leveranciers namen namelijk het voortouw in een printing-revolutie met aantrekkelijke prijs-per-pagina-constructies en lieten de markt eindelijk inzien dat het papier wel degelijk een gebied is met winpotentie. HP komt er nu ook mee en we zien gelukkig de eerste klanten die zichtbaar de switch maken en zowel het desktop- als het printerbeheer in een managed services-omgeving plaatsen. Want zeg nou zelf, als een gebruiker niet kan printen of er is een scherm kapot, qua support zou het geen enkel verschil moeten maken. Aan ons resellers de taak om klanten daarin te helpen en ze te laten zien dat het aanschaffen van printers veel gerichter kan. Aanbiedingen van allerlei merken zijn mooi, maar als de wildgroei totaal onbeheersbaar wordt, heb je er tenslotte helemaal niets aan.
Hans Koenen
Teamleader Print Services bij SCC
Waarom vragen we niet door? Waarom wil de klant eigenlijk een kleurenprinter en wat gaat hij er dan precies mee doen?
Wat een wijsheid, chapau Hans!