Royal Philips Electronics is niet van plan zijn zakelijke it-applicaties binnen afzienbare tijd uit te besteden. Integendeel, de elektronicagigant houdt de applicaties in eigen huis bij de productdivisies, waar ze dicht bij de business worden ingezet.
Dat zegt Daniel Hartert, corporate chief information officer van Philips. De onderneming stoelt zijn ict-beleid volgens Hartert op een aantal overwegingen en trends. De belangrijkste daarvan is dat de it-infrastructuur in snel tempo een massaproduct wordt en dus uitbesteed is of dat spoedig wordt. “Philips blijft het managen, maar het runnen geschiedt in een gecontroleerde outsourcingsopzet.” De applicaties blijven als gezegd in huis; Philips wil daarbij niet te afhankelijk blijven van consultants. “We realiseren ons dat we met consultants kennis buiten onze onderneming brengen, en dat terwijl we juist continuïteit zoeken. We gaan het aantal consultants dan ook omlaag brengen. Ook het kostenelement speelt daarin een rol.”
De tweede trend waarop Philips zich baseert is dat it steeds meer consumentachtig wordt; marktonderzoeker Gartner hamert al een jaar of wat op deze ontwikkeling. Dat betekent volgens Hartert dat Philips kiest voor een it-model dat is opgebouwd rondom de gebruiker (user centric), net zoals die dat thuis ook heeft gerealiseerd.
Beleid uitstippelen
Op groepsniveau zet de ‘IT Policy Board’, bestaand uit de it-directeuren van alle Philips-divisies en de beide shared service centers (waar personeelszaken en financiële afdelingen zijn ondergebracht), het beleid uit. Atos Origin neemt een groot deel van de beheerdiensten voor zijn rekening en blijft dat doen. Het globale netwerk en de e-mail-diensten worden gerund door één it-service-organisatie.
Het beleid van Philips beoogt de expertise van de geconsolideerde zakelijke applicaties in huis te houden via speciale interne en externe wervingsprogramma’s. “Die applicaties vormen de enablers van het management van de Philips Groep en daarom draaien we die met eigen medewerkers, overigens binnen de grenzen van budget, kosten, beveiliging en SOX-reglementering.”
SAP-software
Wie zakelijke bedrijfssoftware zegt bij Philips bedoelt eigenlijk SAP-applicaties. Philips is naar eigen zeggen een van de grootste SAP-gebruikers in Nederland en houdt met 1200 ‘SAP-professionals’ een duizendtal SAP-applicaties in de lucht. Van de 160.000 Philips-medewerkers wereldwijd gebruiken er 50.000 een SAP-applicatie in enigerlei vorm. Philips wil voor de divisies in Nederland voor eind dit jaar zeventig SAP-consultants binnenhalen op senior en middelbaar niveau. Voor de werving op iets langere termijn is binnen Philips een ‘SAP Academy’ opgezet.
De onderneming is regelmatig met SAP ‘onder non-disclosure agreement’ in gesprek over de toekomst van het productportfolio en over technologie in het algemeen. Eenmaal per jaar zit Philips om de tafel met SAP-topman Henning Kagermann. Hartert: “We werkten al vroeg met SAP-modules als MDM (master data management) en XI (exchange infrastructure) en praten in Waldorf daarover en ook over de toekomst van web-services en soa. Het concept daarvan klinkt prima, maar veel dienstenaanbod hebben we nog niet gezien. SAP heeft nog wel een weg te gaan alvorens we tot vervanging overgaan van wat we nu gebruiken.”
Het it-budget van Philips is omlaag gegaan van 1,48 miljard in 2002 tot 1 miljard in 2006. Hartert: “We willen dat de eindgebruiker niets merkt van die daling. Er is dan ook veel werk verricht aan de infrastructuur met verschillende sourcingsmodellen en aan consolidatie op grote schaal, bijvoorbeeld in de telefonie. We hebben het aantal kernels van enterprise resource plannings-software gereduceerd en kunnen nu toe met minder applicaties en minder management.
En er is nog meer ruimte om op de kosten van ict te besparen, schat ik in.”