Softwareleverancier Borland zit midden in een overgangsfase. Begin dit jaar kondigde het bedrijf aan zijn ontwikkeltools van de hand te willen doen. De recente acquisitie van Segue is een belangrijke stap in de richting van de nieuwe kernactiviteiten van Borland: software lifecycle management. Deze strategische koerswijziging moet een einde maken aan de jarenlange slechte prestaties. We vroegen president en ceo Tod Nielsen naar de stand van zaken en de nieuwe plannen.
Borland heeft in februari aangekondigd de ontwikkeltools als apart onderdeel te willen verkopen. Wil het lukken met die plannen?
“We zijn in februari direct met een aantal partijen gaan praten. Die verkoop duurt echter langer dan we hadden verwacht. De ontwikkeltools zijn al 23 jaar onderdeel van Borland. Het losmaken daarvan is toch een behoorlijke klus. We zijn nu bijvoorbeeld druk met de licenties voor de intellectuele eigendommen. In verschillende media zijn al verhalen verschenen dat de verkoop mislukt is. Dat is echter niet waar. Dat het nog niet voor elkaar is, wil niet zeggen dat er geen deal komt. We zijn nu bezig om de boel af te ronden en komen binnenkort met een aankondiging.”
Wat betekent deze verkoop voor het bedrijf, zijn medewerkers en zijn klanten?
“We zullen wat wij devco noemen, de development company, waarschijnlijk aan een investeerder verkopen. Daarmee geven we de ontwikkelaars hun vrijheid terug. We houden wel de naam Borland. Daarmee worden we een heel stuk kleiner; eenderde van onze inkomsten komt uit de ontwikkeltools. Wat we ervoor terug krijgen is focus. Daar ontbrak het ons aan. Die verkoop brengt een hoop nieuwe energie in het bedrijf. Legers vechten nu eenmaal beter als je de bruggen achter hen verbrandt. Het afstoten van devco is ook goed voor onze gebruikers. We zullen elkaars producten verkopen en elkaars grootste partners zijn.”
Het nieuwe Borland wil zijn geld verdienen met software delivery optimization (sdo). Wat is dat precies, en hoe verhoudt dat zich tot software lifecycle management (slm)?
“Sdo is eigenlijk niet anders dan alm zoals Gartner en Ovum die gedefinieerd hebben. Toen wij daar twee jaar geleden mee begonnen, werd de term alm nog niet zo breed gebruikt als dat nu het geval is. Nu vallen ook ‘mensen, processen en technologie’ in die categorie. Hoewel wij beide termen gebruiken, zijn het inmiddels synoniemen geworden. Het gaat om het complete proces om software te bouwen, van het verzamelen van de eisen tot het testen en change management. De acquisitie van Segue past hier in. Je kunt niet zeggen lifecyle management te doen zonder ook de laatste schakel, het testen van software, te leveren.”
Belangrijke vraag voor een bedrijf dat al jaren slechte cijfers laat zien: zit daar ook brood in?
“In 2009 zal de alm-markt drie miljard dollar groot zijn. Iemand gaat daar veel geld verdienen, of wij dat nu zijn of niet. Als je ceo’s en cio’s spreekt, dan hoor je dat zij de afgelopen tien jaar veel geld hebben geïnvesteerd in transparantie en visibiliteit. De softwareontwikkeling is echter nog steeds een black box. Software wordt bovendien alleen maar belangrijker. Bij Mercedes bijvoorbeeld had zestig procent van alle teruggeroepen auto’s van het afgelopen anderhalf jaar problemen met de software.”
Borland probeert al een decennium lang weg te komen uit de ontwikkeltools. De e-business strategie en de naamsverandering naar Inprise zijn destijds op een ramp uitgedraaid. Waarom zou dat nu anders zijn?
“Om wat voor reden dan ook wilde men toen met Corba en dergelijk aan de slag en moest men zo nodig de naam veranderen. De alm-strategie lijkt daar niet op. We blijven in het zelfde segment, alleen hoger in de technologische stack. Als we onze cijfers uitsplitsen, is duidelijk te zien dat onze kansen in alm zitten. Voor 2007 verwachten we marges van tien tot vijftien procent.”
Wie zijn jullie belangrijkste concurrenten in de alm-markt, en waar ligt de kracht van Borland?
“Tot een paar jaar geleden kochten klanten alles los, van bedrijven als Telelogic, Mercury en Niku. Nu wil men alles in één enkele suite hebben. Onze grootste concurrent op dit gebied is IBM. Wij twee hebben de meeste onderdelen. Hun focus ligt echter op Websphere en Global Services. Wij zijn onafhankelijk. Met de aankoop van Rational hebben zij zich bovendien vastgezet.
Uit technische pilots blijkt dat onze architectuur beter geschikt is voor gedistribueerd ontwikkelen. De meeste bedrijven hebben plannen om een deel van de softwareontwikkeling in Azië of Oost-Europa uit te laten voeren. Daar winnen wij het dus van IBM.”
Wat zijn tot slot de risico's die Borland met deze nieuwe strategie neemt?
“Het eerste is onze grootte. Als deze markt heel snel consolideert en we blijken uiteindelijk te klein te zijn. Daarnaast moeten we onze bedrijfscultuur en onze mensen mee om krijgen. De afgelopen jaren hebben we onze alm-business al opgebouwd en de bijbehorende mensen binnengehaald. Met de verkoop van devco geven we de techneuten hun vrijheid terug. Over een jaar zullen ze blij zijn met deze beslissing.”
Tod Nielsen
Tod Nielsen heeft een MBA-opleiding achter de rug. Hij heeft altijd in de software gezeten. Voor Borland werkte hij bij Oracle, Microsoft en BEA. Daar hield hij zich bezig met marketing, R&D en softwareontwikkeling. Bij BEA kwam hij terecht nadat zijn eigen bedrijf Crossgain werd opgekocht. In november vorig jaar begon Nielsen als president en ceo van Borland. Zijn belangrijkste taak is het hervormen van het bedrijf.