De afgelopen jaren zijn de websites van de lokale overheden behoorlijk aan verandering onderhevig. Naast de kwaliteitsimpulsen door de diverse programmabureaus van de ICTU met subsidies, instrumenten en protocollen, staat ook de techniek niet stil. Bijna alle overheden hebben wel hun website en intranet in één beheeromgeving of bereiden dat voor. Ook de personeelscapaciteit rond het beheer van de sites raakt steeds meer op orde. Ten slotte lukt het steeds meer organisaties om functionele afdelingen verantwoordelijk te maken voor een gedeelte van de sites.
Lokale overheden laten hun plankenkoorts wat betreft externe oriëntatie ook steeds meer vallen. Voorheen moest de webmaster of het webteam zich alleen concentreren op het digitaal stad- waterschap- of provinciehuis, nu worden de sites steeds meer als portals gepositioneerd. Bij gemeenten ligt dat onder meer aan het feit dat de VVV's een noodleidend bestaan leiden waardoor toeristische informatie via internet beperkt wordt ontsloten. Daar hebben gemeenten last van.
Gemeenten gaan hun website steeds meer inzetten voor de profilering van hun stad of gemeente, zeg maar citymarketing. Dat moet ook wel want de concurrentie tussen gemeenten op het gebied van winkelen, bedrijfsterreinen, studenten en toerisme wordt steeds harder.
Commercie op overheidssites is echter nog steeds taboe. Welke overheid gaat die handschoen oppakken?
Volgens mij wordt het hoog tijd voor een Overheidsgoogle. Dat komt erop neer dat aan de zoekmachine van de betreffende overheidsorganisatie, neem bijvoorbeeld een gemeente, een zogenaamde Adwordsfunctionaliteit wordt gekoppeld. Wie regelmatig googelt weet dat de getoonde zoekresultaten links in het scherm 'normale' content is en in het rechterdeel 'gesponsorde' koppelingen worden getoond.
De gemeente zou bij ieder thema in de website, zoals zorg, bouwen en wonen, onderwijs, jeugdzorg, sport etc. de mogelijkheid moeten bieden dat bedrijven hun diensten kunnen aanbieden 'in de buurt' van het gemeentelijke product. Stel bijvoorbeeld dat een bezoeker binnen een gemeentesite op zoek is naar informatie over een bouwvergunning voor een dakkapel, dan kan de gemeente rechts in de zoekmachine aannemers, architecten en ingenieursbureaus tonen. Deze bedrijven betalen hier vanzelfsprekend voor.
De omzet die de zoekmachine hiermee genereert kan de gemeente gebruiken om de kwaliteit van de website en de elektronische dienstverlening te verbeteren. Wellicht dat dit zelfs gekoppeld kan worden aan de ambitieuze doelstelling om 65% van overheidsdienstverlening in 2007 elektronisch te laten plaatsvinden.
Het tonen van gesponsorde informatie binnen een specifiek loket van een gemeentezoekmachine is volgens mij goed uit te leggen omdat het ook nog eens een meerwaarde rond het gezochte onderwerp biedt. De bezoeker wordt niet met informatie 'lastig gevallen' waar hij niet naar op zoek is. Ik ben benieuwd welke overheid dit laatste taboe uit de weg ruimt.
Robert van Vliet
Just secure information.http://corcom.wordpress.com