De afgelopen jaren is de markt van Voice over IP zeer snel ontwikkeld dat staat buiten elke discussie. Echter wat momenteel wel ter discussie staat is de waardering voor dergelijke provider services. MarketCap heeft onlangs een grootschalig onderzoek gedaan naar de naamsbekendheid van VoIP providers en waardering voor de services van deze providers (50+ FTE bedrijven). Uit een waardering welke gebaseerd is op een vijftal criteria en welke uitgesproken wordt door relaties en klanten van de betreffende providers, blijkt dat Priority Telecom het beste totale schoolcijfer krijgt. Priority wordt op de voet gevolgd door Essent Kabelcom en British Telecom. Veruit het laagste schoolcijfer wordt toegekend aan Scarlet Telecom.
Bij bedrijven en instellingen die een bepaalde provider op de shortlist hebben of hadden staan en bij bedrijven die momenteel met een bepaalde provider werken is gevraagd of men de prestaties van deze betreffende provider op een vijftal criteria kon beoordelen middels het toekennen van een schoolcijfer. Het gaat hierbij uiteraard om de waardering van deze providers op gebied van VoIP diensten. De schoolcijfers zijn uitgedeeld voor: algemene aanbod van diensten, prijs / kwaliteit, betrouwbaarheid, customer service en kennis van klantbehoeften. Het overall toegekende cijfer is 7,16. Dit betekent dat men over het algemeen redelijk tevreden is. Hier scoren Priority Telecom, Essent Kabelcom en BT circa een 7,4. Naar deelgebieden bezien is men over het algemeen beter te spreken over de betrouwbaarheid. De geleverde customer service scoort overall het laagste cijfer.
Priority Telecom de overall nummer 1 van het onderzoek scoort met name beter dan de andere providers op gebied van prijs / kwaliteit, kennis van de klantbehoeften en betrouwbaarheid van de dienstverlening. Essent Kabelcom, de nummer 2 qua beoordeling, steekt er boven uit op gebied van betrouwbaarheid, customer service en algemene aanbod van producten en diensten. BT de nummer 3, wordt vooral extra positief beoordeeld op gebied van kennis van de behoeften van de klant en customer service.