“ SAP en Oracle genereren data en zeker geen informatie. Je hebt business intelligence nodig om die data te ontsluiten en als informatie ter beschikking te stellen van je organisatie. Bedrijven hebben de afgelopen jaren zwaar geïnvesteerd in verbeteringen aan de proceskant: erp en crm. Nu is het tijd geworden die procesdata om te zetten in beslissingsinformatie. Daar zijn wij bij Cognos al dertig jaar mee bezig.” Zo te horen maakt marketing manager Koos Bosman van Cognos zich niet al te veel zorgen over de ‘nieuwe’ concurrenten uit de portfoliowereld. “Consumenten worden kritischer en vragen zich hardop af wat de ‘return on investment’ is van hun erp- en crm-implementaties. De beloftes zijn maar in beperkte mate ingelost; de efficiency van de processen is er zeker door verbeterd, maar financieel gesproken zijn de investeringen maar nauwelijks terugverdiend. Ondernemingen hebben er een licht competitief voordeel mee behaald op operationeel niveau, of zijn keurig bijgebleven bij hun concurrenten.”
Meer concurrentie
Presales consultant Jack Esselink merkt wel dat de BI-markt meer concurrerend begint te worden. “De vooruitzichten voor BI en performance management zijn goed te noemen, terwijl de erp-markt een vervangingsmarkt begint te worden. De traditionele partijen uit de transactiewereld wijken dus uit naar business intelligence.”
Business intelligence heeft volgens Cognos de wind in de zeilen. De werkvloer, het middle management en de top hebben snel cijfers nodig en een ‘onafhankelijke locatie’ waar ze die kunnen analyseren. “De reactiesnelheid bij ondernemingen ligt een stuk hoger dan vroeger met ‘rolling forecasts’ in plaats van de jaarplanningen van vroeger. Organisaties willen inspelen op nieuwe ontwikkelingen op de wereldmarkt. Dan heb je dus snel accurate cijfers nodig.”
Van de slag om de wet- en regelgeving is een sterke bewustwordingsimpuls uitgegaan die doorloopt tot in de raden van bestuur. De prioriteit ligt bij ‘compliance’ maar de investeringen in processen en software die daarvan het gevolg is, legt tegelijk een solide basis voor performance management, aldus Cognos. “De handelsketen dwingt dat ook af: we zien het aantal gebruikersgroepen van BI dan ook gestaag toenemen.” In de ondernemingen is ook een consolidatie op gang gekomen, die business intelligence optilt van de deeloplossingen op afdelingsniveau naar een gestructureerde aanpak op ondernemingsniveau. “Men is op zoek naar een robuust platform dat in een heterogeen it-landschap zorgt voor de rapportages, ‘scorecarding’ en ‘dashboards’,” aldus Bosman.
Bredere functionaliteit
Als gezegd ziet Cognos de concurrentie met de procesgeoriënteerde transactiewereld met vertrouwen tegemoet. Bosman: “We beschikken over een rijkere en bredere functionaliteit en zijn platformonafhankelijk. Daarnaast heeft Cognos verschillende deelgebieden geïntegreerd in zijn BI-aanbod: OLAP, webgebaseerd, ‘scorecarding’ en de ‘workflow’ die er achter ligt. Ten slotte hebben we de zakelijke planning en de financiële planning geïncorporeerd.”
Portfolioleveranciers als Oracle, SAP en Microsoft hebben bovendien aanzienlijk veel meer tijd nodig om bij een klant een proof of concept te laten zien dan de BI-specialisten. “Cognos kan in een kwestie van dagen de functionaliteit voor de klant of prospect inzichtelijk maken.” Bosman omschrijft de houding van Cognos dan ook als “alert, maar niet bevreesd.”