Bij de aanschaf van producten in Nederland lijkt het erop of we met zijn allen wél een Ferrari willen, maar het ons niet uitmaakt wat voor motor er in zit. Als het kosten bespaart, laat dan die Ferrari-motor er maar uit. Hetzelfde zien we bij het aankoopadvies over een lcd-monitor. De markt gaat enkel en alleen af op de merknaam van een scherm. En dat terwijl je je zoveel beter kunt richten op het merk én de specificaties. Want de som der delen maakt nog altijd een superieur product.
Een goed voorbeeld is de lcd-monitor. De ene fabrikant kopieert klakkeloos tot hij een ons weegt, maar haalt nooit het aantal pk’s van de koploper. Bovendien weet deze fabrikant in ‘pole position’ als geen ander hoeveel van zijn eigen lcd-panelen in andermans monitoren zijn verwerkt. Naast vooruitstrevend design tegen een aannemelijke prijs gaat het ook om diepte-investeringen in de technologische ontwikkeling. De ins en outs, de kenmerken, de mogelijkheden, de toekomst en de toepassingen. Niets hoef je de fabrikant aan kop over een lcd-scherm te vertellen. En de koplopers willen niet alleen de massa bedienen. Door hun technische knowhow, richten zij zich ook op de niches.
En, er zijn nichemarkten genoeg. De gezondheidszorg, gaming en de grafische sector hebben specifieke behoeften. Kijk bijvoorbeeld naar wat de snelste responstijd van 2 milliseconde voor gamers inhoudt of hoe een contrastratio allesbepalend kan zijn bij een juiste beoordeling van een röntgenfoto door een arts. De koplopers hebben de know-how in huis om die specifieke behoeften te vervullen. En moeten dat ook doen. Want dan benut de koploper zijn innovatieve karakter. Voor zichzelf? Nee, voor de markt. Maar ondanks de superieure technologie, moeten we ons realiseren dat er door de retail nog steeds vele Testarossa’s zonder Ferrari-motor worden verkocht. Waarom toch?
Jos Beernink
Divisiedirecteur IT Samsung Electronics Benelux
Jullie praten net of in een Samsung lcd-scherm wel een Ferrari-motor zit?!?
Nou dat is niet zo want ik heb al twee van deze Samsung lcd-schermen gehad, maar vind het maar niets. En garantie, niet dus!!!
1x had ik geen beeld meer en 1x had flikkering in beeld. Heb ook al naar Samsung zelf e-mails verzonden, maar kreeg steeds nul komma nul!!!