Offshoring lijkt in de VS op zijn retour. Een toenemend aantal bedrijven lijkt ervoor te kiezen om ondanks de hogere kosten de activiteiten in eigen land te houden. In Nederland en Europa in het algemeen is er nog niet veel te merken van een trendbreuk.
NBC, de Atlanta Business Chronicle en zelfs een analist als Alsbridge ziet de uitbestedingstrend veranderen. Alsbridge ziet echter slechts kleine veranderingen. Zo denkt deze analist dat uitbesteding steeds vaker staat te gebeuren in door de outsourcing-klant zelf beheerde it-centra. Die kunnen, wat Alsbridge betreft, even goed in China gevestigd zijn als in de VS of Oost-Europa. Ook zijn er voorbeelden van bedrijven die in het geheel niet willen offshoren. ‘Made in America’ blijft voor bedrijven als New Balance (sportschoenen) en Long Island’s North Fork Bank een belangrijke pre. Ook de in Denver gevestigde luchtvaartmaatschappij Frontier Airlines weigert te offshoren. De ceo van deze maatschappij twijfelt of een Roemeen of een Indiër hetzelfde eergevoel kan opbrengen voor een bedrijf dat duizenden kilometers ver ligt.
Ook BusinessWeek denkt dat de outsourcingstrend nog wel een tijdje doorzet. Uit een interview met Cognizant, een van de grootste offshore outsourcingleveranciers van India, bleek dat de ceo aldaar het volste vertrouwen heeft dat we nog maar het topje van de ijsberg hebben gezien.
Forrester is voorzichtiger, althans wat Europa betreft. Forrester-analist Sonoko Takahashi denkt wel dat de Europese en met name de Nederlandse outsourcingsmarkt nog groeit, maar niet meer explosief. Bovendien wordt er hier niet zomaar uitbesteed. Klanten kijken bewust naar outsourcing om meer technische kennis aan te boren en niet zozeer om kosten te drukken. Die visie wordt tegengesproken door Wilbert Kieboom, ceo van Atos Origin: “De trend tot outsourcing valt voorlopig niet te stuiten. Je kunt enerzijds je kosten drukken, terwijl je anderzijds flexibiliteit wint. Met nieuwe technieken als rfid wordt flexibiliteit in opslag bijvoorbeeld een hot item.” Hij ziet dan ook dat klanten steeds terugkomen voor meer. Ook Getronics ziet zeker geen trendbreuk. “Wel zien we dat Nederlandse bedrijven voorzichtig zijn”, zegt Gerard Schiebroek, vice-president Services EU. Dat heeft volgens hem te maken met cultuur. Een leuke anekdote gaat over DSM dat het eerste jaar van uitbesteding erop stond dat Getronics in de bedrijfsgebouwen zou werken – om het onbekende zo goed mogelijk te kunnen controleren. De tweede termijn werd er al gevraagd om een ander gebouw te betrekken, terwijl voor een derde termijn werd afgesproken dat de helpdesk offshore zou worden gehuisvest.
In Europa, en dus in Nederland, is er van een trendbreuk dus weinig te bespeuren. “Maar het kan wel”, meent Schiebroek. “De trends beginnen altijd in de VS, dan volgt Engeland, en dan wij.”