HP heeft tijdens de HP Preferred Partner Conference in Barcelona aangekondigd dat het bedrijf 'Preferred Partners' gaat belonen met een compensatiebonus van 30 procent voor het verkopen van complete HP-oplossingen. Ook krijgen deze partners een nieuwe 'Gold'-accreditatiestatus.
Dit sluit aan op de channelstrategie van HP, waarbij de focus ligt op partners die ervoor kiezen om zich toe te leggen op het leveren van HP-oplossingen. Sinds de lancering van het Preferred Partner Programma, eind 2005, heeft HP ruim 200 miljoen dollar compensatie verdeeld onder zijn topresellers en is er ruim 100 miljoen dollar geïnvesteerd in channelprogramma's, activiteiten om de markt verder te ontwikkelen, trainingen en certificering. In het emea-gebied beschikken ongeveer 5000 Preferred Partners over bijna 2000 specialisaties in de diverse HP-oplossingen. Zij zijn verantwoordelijk voor 77 procent van de totale indirecte omzet in emea.
Gold
Sean Gallagher, development and sales program director, solution partners organization HP EMEA gaf de partners een indicatie van wat HP verwacht van de partners voordat ze de Gold-status zullen krijgen. Een groot deel van de partners omzet moet van HP-producten komen, het gecombineerd verkopen van HP-producten en het gebruik van SmartSuite en co-marketing mogelijkheden levert bonuspunten op, er moet gespecialiseerd worden en er wordt gekeken naar het aantal HP-gecertificeerde medewerkers. Gold-partners die tachtig procent van hun omzet-target (PFR) halen krijgen 15 procent korting, wie honderd procent haalt krijgt 30 procent korting.
Gallagher verwacht dat 10 tot 20 procent van de preferred partners de Gold-status gaat behalen. De precieze criteria worden in november bekend gemaakt. De eerste partners krijgen de status in juni 2007, de laatste in januari 2008.