Van de huidige HP Preferred Partners loopt 15 tot 20 procent het risico bij de invoering van het preferred partner program 2007 hun status kwijt te raken. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt tijdens de Preferred Partner Conference in Barcelona.
Van de partners hoeft tachtig procent zich geen zorgen te maken over hun status omdat zij door HP gezien worden als loyale partner. Dat zei Sean Gallagher, development and sales program director, solution partners organization HP EMEA. Een percentage van 15 tot 20 procent zou de preferred status kunnen verliezen als ze hun werkwijze niet aanpassen.
Onder de Nederlandse resellers is niet iedereen ervan overtuigd dat er daadwerkelijk partners gaan verdwijnen. Volgens Marco Quak, commercieel directeur Smart IT Services is HP veel te bang om business te verliezen. “Het beleid is het beste te omschrijven als: pappen en nathouden.” Meer reacties van resellers op de plannen van HP zijn te lezen in de volgende papieren editie van CRN.
Het woord ‘partner’ betekent voor mij dat je een commitment aangaat met een preferred vendor, maar dat moet dan wel wederzijds zijn. Daar is bij HP richting de traditionele (niet webshop cash&carry) it-leverancier helemaal niets, nul-komma-nul, van te merken.
HP kan beter het woord ‘partner’ door ‘webshop’ vervangen, dat is eerlijker. De ‘partners’ die HP blijkbaar het liefste naar voren schuift via hun eigen website, zijn de ‘online’ partners. Met de marges die HP dicteert valt toch al geen brood meer te verdienen met alle certificeringskosten (tijd + trainingskosten).
Als traditioneel it-adviesbureau zijn wij al veel omzet en marge verloren omdat HP extreem lage adviesprijzen publiceert en vervolgens (je wilt het je klanten tenslotte gemakkelijk maken…) doorlinkt naar online winkels zoals BuyItDirect, Megasellers en Misco. Dit zijn volgens de HP-site de echte ‘Super Partners’. Die gaan dan met de omzet van het onbetaalde advieswerk van de traditionele adviesbedrijven zoals ons er vandoor, bedrijven met commitment naar de vendors en kostenloze advies voor klanten. Erg vervelend allemaal, mijn conclusie is dat met HP geen droog brood meer te verdienen is, tenzij je natuurlijk een HP Prefered Gold Certified Webshop bent. Voor ons is het HP als het niet anders kan, maar liever iets anders.
De partners die nu op de wip zitten moeten zich geen zorgen maken, kijk gewoon eens om je heen naar een ander merk. Er zijn nog genoeg andere kwalitatieve alternatieven. Maar waarschijnlijk hebben ze dat al gedaan en is de HP-omzet daardoor te veel teruggelopen. Door die partners nu op de wip te ‘zetten’, wil HP hen misschien afdwingen meer HP te verkopen.
Excuses voor enig cynisme in dit verhaal, maar dat heeft zo zijn gronden vanwege de commerciële er- en aanvaringen met HP de afgelopen jaren.
E. Burgers
Data Square b.v.