Het grootste gevaar van slechte besluitvorming betreft de loyaliteit van klanten. Dat blijkt uit onderzoek van datawarehouseleverancier Teradata. Vorig jaar plaatsten de ondervraagde bedrijven de winst bovenaan het lijstje van grootste risico's.
Voor het vijfde achtereenvolgende jaar ondervroeg Teradata twaalfhonderd internationale topmensen naar hun ideeën over business analytics. De hoeveelheid data binnen organisaties blijft flink toenemen en het aantal dagelijkse besluiten die impact hebben op een onderneming maakt dat de bedrijfsprioriteiten verschuiven.
“Dit jaar zetten de ondervraagden de loyaliteit van klanten bovenaan de lijst van de top vijf gevaren van slechte besluitvorming”, zegt chief marketing officer Bob Fair. “De winst is gedaald naar een derde plaats, nadat het vier jaar op nummer één stond.”
Steeds meer ondernemingen zijn zich ervan bewust van het belang van real-time informatie. Zei vorig jaar nog 71 procent dat de verantwoordelijken voor besluitvorming binnen een bedrijf over dit soort actuele informatie zou moeten beschikken, dit jaar vond 85 procent van de ondervraagden dat dit het geval zou moeten zijn. “Snelheid en actualiteit zijn nodig, als je een klant aan de telefoon of voor je hebt, dan wil je niet in een grote la moeten duiken om oude informatie op te zoeken. Je wilt direct de juiste data over de persoon en producten voor je neus hebben”, aldus Fair.
Het maken van bedrijfskritische besluiten is niet meer alleen voorbehouden aan de topmensen. Zo’n 40 procent van de respondenten geeft aan dat ook mensen op de werkvloer in steeds grotere mate dit soort beslissingen nemen. “Blijkbaar wordt het nemen van bedrijfskritische besluiten door het hele bedrijf uitgebreid. Deze uitkomsten ondersteunen wat wij ‘active enterprise intelligence’ noemen. Bedrijven kunnen hun zakelijke datawarehouses gebruiken om zowel strategische als operationele intelligence te ondersteunen, waardoor sneller juiste beslissingen kunnen worden genomen”, legt Fair uit.
Tweederde van de ondervraagde topmensen geeft aan een datawarehouse te gebruiken binnen hun organisatie. Iets meer dan de helft laat weten dat het bedrijf naar gecentraliseerde enterprise datawarehousing toe wil. Ook zegt tweederde van de respondenten dat het aantal dagelijkse beslissingen dat genomen moet worden gestegen is over het afgelopen jaar. Vooral topmensen uit de regio ‘Asia Pacific’ stellen dat dit het gevolg is van groei van het bedrijf. Dit illustreert de sterk opkomende markt in deze regio. Ook blijkt dat Asia Pacific en Noord- en Zuid-Amerika veel meer zien in het gebruik van ongestructureerde data voor het nemen van besluiten. Emea loopt in dit opzicht duidelijk achter. “Dat valt ons ook op”, laat Fair weten. “Azië is vooral toegespitst op het bijhouden van groei, waar Europa zich veel meer toelegt op het bijhouden van wet- en regelgeving. We willen dit verder uitzoeken, want vooralsnog hebben we geen duidelijke verklaring voor dit grote verschil.”