In de gezondheidszorg kunnen miljoenen euro's bespaard worden door het toepassen van mobiele telefoondiensten. Zorgverleners kunnen zich door het gebruik van sms onderscheiden van de concurrent.
“De Nederlandse gezondheidszorg kan met het gebruik van mobiele telefoondiensten miljoenen euro’s besparen”, zegt Corporate Information Manager Theo van der Ven van Royal Haskoning. Van der Ven is voorzitter van het Europese Instituut voor Gezondheidszorg Informatie (EIHI), een groep mensen die op persoonlijke titel ideeën uitwisselen voor de verbetering van de gezondheidszorg. Uit onderzoek van het Imperial College in Londen in opdracht van Vodafone blijkt dat het gebruik van mobiele telefoons in de gezondheidszorg ervoor zorgt dat patiënten beter worden geholpen en dat de productiviteit toeneemt.
Uit onderzoek van de Economist in Noorwegen en Zweden bleek eerder dat de toepassing van sms om patiënten te herinneren aan afspraken met huisartsen leidt tot 26 tot 39 procent minder vergeten afspraken. Het percentage was nog hoger bij onderzoek naar ziekenhuis afspraken: 33 tot 50 procent. “Het niet komen opdagen van een patiënt zorgt voor twee problemen in de planning. De eerste keer als de patiënt er niet is en dus een gat in de planning ontstaat en de tweede keer als de afspraak opnieuw moet worden ingepland, want dan moet er zo mogelijk ruimte gecreëerd worden”.
Door de vergrijzing wordt het gebruik van sms extra belangrijk. “Er wordt niet alleen meer zorg gevraagd. Ook verandert de aard van de zorgvraag”, schrijft Van der Ven in zijn onderzoek. Maar kunnen ouderen wel met een mobiele telefoon omgaan? “Sms hoeft niet alleen te gaan over textmessages. Ouderen kunnen ook voicemailberichten op hun telefoon krijgen, waar in spraak gezegd wordt hoe laat en waar de afspraak is”.
Het EIHI werkt nu aan een boek waarin alle ‘best practices’ van het gebruik van mobiele diensten in de zorg verzameld worden. Zorgverleners kunnen deze ‘best practices gebruiken bij hun eigen implementatie. “Voor het gebruik van sms zijn weinig investeringen nodig. Als zorgverleners het willen is het direct beschikbaar. Voor de korte termijn verwacht ik echter dat het gebruik van sms een onderscheidend element gaan worden.”