Europa staat bovenaan het wensenlijstje van smartphone-fabrikant Palm. Voorheen richtte het bedrijf zich voornamelijk op de Amerikaanse thuismarkt, maar met de opening van onder meer een r&d-faciliteit in het Ierse Dublin, geeft het te kennen zijn marktaandeel in Europa uit te willen breiden.
Vorig jaar verkocht het bedrijf zo’n 34 miljoen producten, waarvan slechts 7 miljoen op het Europese continent. “We hebben ons voorheen minder geconcentreerd op Europa, daar ligt nu wel onze prioriteit”, aldus ceo Ed Colligan tijdens de presentatie in Londen van de nieuwste loot aan de productenboom, de Treo 750V. Het wil zich vooral gaan storten op de markt voor zakelijke, mobiele push-e-mail. “De toekomst van computing is mobiel”, zegt Colligan. Palm gaat hiervoor samenwerken met Vodafone en Microsoft. IDC voorspelde dat in 2009 de smartphone-markt zo’n 43 miljard dollar waard is. Dat betekent een jaarlijkse groei van 34 procent.
In Dublin werd onlangs Palms r&d-centrum geopend, van waaruit het de Europese markt wil gaan bedienen. Ook wordt er flink geïnvesteerd in ondersteuning en training. De nieuwste Treo draait op het Windows Mobile 5.0 platform. “Het laatste jaar is het aantal verkochte Windows Mobile licenties gestegen met 90 procent”, zegt Nick Barley, business en marketing officer bij Microsoft.
Marktonderzoeksbureau The Radicati Group raamt het aantal zakelijke e-mailaccounts van bedrijven dat mobiel toegankelijk is op 2 procent. Dat er nog een lange weg te gaan is voor zijn bedrijf, beaamt ook ceo Colligan. “We hebben 33 procent van de Amerikaanse markt in handen. Datzelfde percentage willen we ook graag in Europa.” Daarvoor moet hij de concurrentie aan met sterke spelers als SonyEricsson en Nokia. “Het wil niet zeggen dat de grote jongens automatisch winnen. Voor nu blijven we een beetje uit hun vaarwater en kiezen we onze eigen koers.” Grote dank is Colligan verschuldigd aan concurrent BlackBerry. “Zij hebben push-e-mail op de kaart gezet.” De gebruikers hiervan zijn figuurlijk gezien nog op een hand te tellen in Europa. “Het zijn vooral de early adapters”, geeft Colligan toe. Palm richt zich met de nieuwste Treo vooral op het midden- en kleinbedrijf. “Zij zijn al bekend met onze producten, waarschijnlijk vinden we via onze samenwerking met Microsoft de aansluiting met de enterprise.”
In de Emea-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) heeft Palm het afgelopen jaar zo’n 900.000 apparaten verkocht. “Vergeleken met de 540.000 stuks die we de vier kwartalen daarvoor hebben verscheept, is dit een flinke stijging”, aldus Marianne Röling, Mobile en Embedded Devices Director EMEA van Microsoft. Ter vergelijking, het aantal dat BlackBerry afzette bleef ongeveer gelijk.