QlikTech, producent van het business intelligence (BI)-pakket QlikView, heeft een overeenkomst gesloten met softwaredistributeur Portland Europe. Doel van deze overeenkomst is QlikView breed in de markt te zetten. Portland fungeert daarbij als value-added distributeur: het levert zijn klanten behalve het BI-pakket ook aanvullende diensten, zoals advies, training en support.
QlikView, gebaseerd op de AQL (Associative Query Logic)-technologie, onderscheidt zich van concurrerende BI-pakketten doordat het geen tijdrovend en geldverslindend traject vergt, maar zich in korte tijd laat implementeren. De applicatie stelt gebruikers op ieder niveau in staat snel en eenvoudig data te ontsluiten, analyses te maken en rapportages te produceren waarmee zij hun prestaties kunnen verbeteren. De software is bovendien multi-source, zodat het mogelijk is in één keer data vanuit verschillende bronnen te benaderen. Dankzij deze kwaliteiten leent QlikView zich voor de meest uiteenlopende organisaties: van bedrijven met vijftig medewerkers tot bedrijven met vijfduizend medewerkers. Om die reden heeft QlikTech, als enige BI-specialist in Nederland, ervoor gekozen zijn pakket via het partnerkanaal te distribueren.
“Wij hebben Portland als value-added distributeur van onze zakelijke analysesoftware aangesteld omdat dit bedrijf de afgelopen jaren aangetoond heeft als ‘early adaptor’ in staat te zijn nieuwe technologieën snel op waarde te schatten, te adopteren en in de markt te zetten. Portland weet als geen ander welke organisaties behoefte aan onze software hebben en welke markt het moet adresseren. Precies wat we zochten.” zegt Rogier Verheij, Country Manager Benelux van QlikTech. “Portland gaat QlikView bij zijn klanten – resellers en integrators – positioneren als een nieuw product, een nieuwe vorm van dienstverlening, geschikt voor de volle breedte van de markt, waarmee zij additionele omzet en marge kunnen genereren.”
Om die klanten optimaal te bedienen, zijn de medewerkers van Portland door middel van trainingen ‘bijgeschoold’. Daardoor heeft de distributeur nu alle kennis over de drie digitale versies van QlikView (Professional, Enterprise en Analyzer) in huis die nodig is om zijn uitgebreide klantenkring via e-mailings, evenementen en demonstraties te informeren, te enthousiasmeren, te adviseren en – samen met QlikTech – te ondersteunen in zowel het presales- als aftersales-traject. Portland mikt daarbij in eerste instantie op het middelste gedeelte van de piramide: kleine en middelgrote resellers, met hun eigen consultants, die met name in het midden- en kleinbedrijf actief zijn en daar QlikView willen afzetten.
“Wij zien in BI een enorme groeimarkt, ook al is die op dit moment erg bedaard. QlikTech kan als frisse, nieuwe speler met zijn vernieuwende software die markt openbreken. Daar kunnen wij, samen met onze klanten, van profiteren”, aldus George van Brugge, Algemeen Directeur van Portland Europe. “Dankzij QlikTech kunnen we nu ook het MKB van zakelijke analysesoftware voorzien, iets wat tot voor kort niet mogelijk was. Ook managers in die markt zitten te springen om informatie waarmee ze hun bedrijf kunnen sturen. Maar het verzamelen en verwerken van bedrijfsgegevens was met de traditionele BI-software altijd te kostbaar voor hen. Met QlikView bieden we hun nu een oplossing die dat probleem in één klap uit de wereld helpt.”