RIM (Research In Motion) lanceert een nieuw model Blackberry die zowel multimediaal als klein is. Deze nieuwe smartphone, met de naam Pearl, moet de concurrentiestrijd tegen oprukkende rivalen weer verhevigen.
De dunne nieuwe Blackberry, met onder meer een glazige trackball (parel) en een 1,3 Megapixel camera, vertegenwoordigt ook een uitbreiding voor RIM; het mikt met dit apparaat ook op consumenten. Die markt is vele malen groter dan de markt van zakelijke gebruikers waar de Blackberry in korte tijd populair is geworden.
Inmiddels hebben diverse ict-leveranciers zich al op die behoefte aan mobiele push e-mail gestort. Die RIM-concurrenten zijn niet alleen pda- en smartphone-fabrikanten als Palm, Nokia, Motorola en Samsung, maar ook computerproducenten als HP en softwaremakers als Microsoft.
De Pearl komt rond oktober uit in Europa, maar de prijs is nog niet bekend evenals welke telecomaanbieders de smartphone in hun programma opnemen. Het apparaat is bedoeld voor de zogeheten prosumer, ofwel de bovenkant van de consumentenmarkt. Woordvoerders van RIM laten weten dat dit slechts het eerste apparaat is in een reeks voor consumenten. Daarbij wordt wel benadrukt dat dit niet wegneemt van de aandacht voor de zakelijke gebruiker.