Het keerpunt voor de pc-verkoop is enige tijd terug bereikt; laptops worden meer verkocht dan desktops. Toch wordt de mobiele computer nog niet in heel Europa ingezet voor werk.
De consument en diens wensen blijken een voortrekkersrol te spelen in het groeiende gebruik van laptops. Vier van de vijf Europeanen gebruikt de machine voor persoonlijke doeleinden, terwijl dat tot voor kort was voorbehouden aan zakelijk gebruik. Dit blijkt uit onderzoek onder vierduizend mensen boven de achttien jaar, waarvan tweehonderd in Nederland, uitgevoerd door marktmonitor GfK in opdracht van Intel.
Nederland loopt achter wat betreft de inzet van laptops; het gebruikt de mobiele machine aanmerkelijk minder onderweg. Dit ligt enerzijds aan de locatie. Zo is het gebruik in de trein met 29 procent aanzienlijk lager dan het Europese gemiddelde van 52 procent. "Dat komt door de kleine ruimte, met veel mensen om je heen", legt onderzoekster Tessa Holzenbosch van GfK Benelux uit.
Nederlanders lijken echter schuchter te zijn, want ook op vliegvelden – waar genoeg ruimte is – wordt de laptop weinig gebruikt (15 tegenover 32 procent). De reistijd, in Nederland gemiddeld korter, is echter niet meegenomen in het onderzoek.
Ook scoort Nederland lager met het soort informatie dat wordt bewaard op laptops. Dit zijn in afnemende volgorde foto's, muziek, contactgegevens, persoonlijke informatie, agenda en films, waarbij Nederland enkele tot tientallen procenten lager zit. Alleen op het vlak van persoonlijke financiële gegevens (44 procent) wordt de Europese norm (45 procent) benaderd.
Deze achterstand geldt ook voor het meenemen van de laptop op reis, zowel privé als zakelijk. In Nederland doet 66 procent van de mensen dat, terwijl het Europese gemiddelde 86 procent is. Wat betreft de toegangsbehoefte wanneer de laptop meegaat, scoort Nederland ook lager met de informatiebehoefte voor achtereenvolgens nieuws, muziek, films, games, sportnieuws en e-ansichtkaarten. Uitzondering is de categorie overige die ook e-mail omvat.
"In Nederland heeft zo'n 10 procent van de mensen een laptop van de zaak", vertelt Holzenbosch. Nederland staat daarmee onderaan, naast Groot-Brittannië (10 procent), Spanje (6 procent), Frankrijk (6 procent) en Duitsland (4 procent). Het Europese gemiddelde ligt op 11 procent dankzij landen als Polen (17 procent), Rusland (14 procent) en België (14 procent).
Opvallend is dat maar 5 procent van de Nederlanders de laptop puur voor werk gebruikt en 38 procent voor werk en privé. Op Europees niveau is dat respectievelijk 5 en 67 procent. Zo'n 82 procent van de Nederlandse laptopgebruikers zet die computer steeds vaker in voor persoonlijk gebruik.
Holzenbosch ziet dat niet direct als een bedreiging of verklaring voor het lage percentage 'laptop van de zaak'. "Nou, 90 procent heeft zelf al een laptop en doet daar ook wel werk op." Wat voor implicaties dat heeft voor beveiliging is niet aan bod gekomen in het onderzoek.