Met de introductie van Windows Live Q&A deze week lijkt ook Microsoft in te zien dat vraag- en antwoorddiensten grote potentie hebben. Het bewijs van de interesse in Q&A diensten is geleverd door Yahoo. De dienst Yahoo Answers trok in juni volgens Comscore 12,3 miljoen unieke bezoekers. Ter vergelijking: de populaire videodienst YouTube trok in diezelfde maand 13,4 miljoen bezoekers.
De nieuwe vraag- en antwoorddienst van Windows QnA, die in een publieke bèta versie is uitgekomen, heeft veel overeenkomsten met het succesvolle Yahoo Answers, dat in december vorig jaar van start ging. Met beide diensten kan iedereen een vraag stellen, en iedereen een antwoord geven.
Vragen kunnen over alle soorten onderwerpen gaan, van huisdieren en technologie tot sex. Gebruikers van de diensten kunnen stemmen voor de beste antwoorden. Iedereen die een antwoord geeft, krijgt daarvoor punten. Wie een ‘beste antwoord’ scoort, ontvangt extra punten. Een belangrijke motivatie voor gebruikers om veel en kwalitatief goede antwoorden te geven, is om een toppositie te krijgen op een ranglijst met top-vragenbeantwoorders.
Google heeft ook een vragendienst, Google Answers. Die dienst werkt op een iets andere manier dan de Q&A-diensten van Yahoo en Microsoft. Google Answers maakt geen gebruik van de kennis van de massa, maar van de kennis van experts. Een groep van meer dan 500 ‘zorgvuldig geselecteerde onderzoekers’ beantwoordt vragen voor bedragen die variëren van twee dollar tot meer dan 100 dollar. De onderzoekers beantwoorden alleen een vraag als ze het bedrag een voldoende beloning vinden voor het vereiste onderzoekswerk. Google Answers trok in juni 947.000 unieke bezoekers en is daarmee veel minder drukbezocht dan Yahoo Answers.
Een ander bekend internetmerk dat een Q&A site heeft, is Lycos. De Lycos-dienst heeft de naam Lycos IQ, en werkt – met kleine nuanceverschillen – volgens hetzelfde principe als de Q&A-diensten van Yahoo en Microsoft. Net als Yahoo Answers heeft Lycos IQ lokale versies voor onder meer verschillende grotere Europese landen. Lycos IQ komt dit jaar nog met een Nederlandse versie. Een woordvoerder van Yahoo verklaarde eerder tegen Emerce dat er voorlopig geen plannen zijn om een lokale versie van Yahoo Answers voor Nederland te lanceren.
Tot nu toe zijn wereldwijd meer dan 40 miljoen vragen beantwoord via Yahoo Answers. Het stellen van een vraag aan een gemeenschap van miljoenen internetters is een nieuwe manier van informatie zoeken, die volgens Raghu Ramakrishnan, vice president bij Yahoo en Yahoo Research, een toegevoegde waarde biedt boven de automatisch gegenereerde resultaten via een zoekmachine. Wie een vraag stelt, krijgt vaak al binnen enkele minuten een eerste antwoord. Vragenstellers hebben het voordeel dat ze meerdere antwoorden kunnen vergelijken, en zo een vraag vanuit verschillende perspectieven zien benaderd.
Yahoo Answers is eerder dit jaar gekoppeld aan de zoekmachine van Yahoo. Dat betekent dat tussen de gewone zoekresultaten nu ook antwoorden verschijnen die door gebruikers van Yahoo Answers zijn gegeven. Deze combinatie van ‘sociaal zoeken’ (de menselijke factor) en het algoritmische zoeken is wat Yahoo voor ogen heeft.
Yahoo verdient voorlopig nog vrijwel niet aan Yahoo Answers. Op dit moment zijn alleen kleine tekstuele advertenties te zien. Tegen Business 2.0 zei Bradley Horowtiz, Yahoo’s VP voor product strategie onlangs dat de site binnenkort meer advertenties zal tonen. Straks zullen daar advertenties in andere formaten aan worden toegevoegd en zullen grote merken categorieën van vragen sponsoren.