De realisatie van een rijksbrede opzet voor een contentmanagementdienst is mislukt. De aanbestedingsplannen zijn na anderhalf jaar geploeter in de koelkast gezet.
De opzet voor een nieuwe rijksbrede contentmanagement-oplossing moest de verscheidenheid aan verouderde websitesystemen bij de ministeries en ICT Uitvoerings-programma's vervangen, leiden tot een makkelijker onderlinge samenwerking, en via collectieve inkoop de kosten drukken. Die aanbesteding komt er niet, zegt woordvoerder Jeroen Sprenger van het ministerie van Financiën, en lid van de stuurgroep (namens Surc/ Samenwerking Uitvoering Rijksbrede Communicatie). "Het oorspronkelijke idee van samenwerking, koppeling en gezamenlijk inkopen blijkt lastig uitvoerbaar. Deskundigen hebben ons ervan overtuigd dat onze opgetuigde kerstboom niet viel aan te besteden. Er moeten immers ook marktpartijen bestaan die zo'n dienst kunnen inrichten."
In de praktijk bleek het een weerbarstig traject. De verschillende departementale intranet- en internettoepassingen moesten in elkaar worden geschoven. En van de diverse nieuwe beleidsplannen over de toegankelijkheid van digitale informatie bij de Rijksdienst was het niet duidelijk wat de gevolgen zouden zijn voor de opzet van een rijksbreed cms. Bovendien kreeg het project na het mislukken van de eerste aanbesteding in maart 2005 een politieke lading (men is voorzichtig en wil zich er niet opnieuw aan branden).
"Op de lange termijn keert het thema van een rijksbrede cms-dienst zeker terug", voorziet Sprenger. "Een contentmanagementsysteem is tenslotte een primair hulpmiddel om overheidsinformatie via het web beter te ontsluiten voor de burger. Alleen zal het dan in eerste instantie een bescheiden opzet kennen, om pas later over te gaan tot interdepartementale samenwerking." De zegsman tekent hierbij aan dat de coördinatie tussen de communicatie-poot en de it-tak binnen de Rijksdienst dan wel moet verbeteren. "Het was nu niet duidelijk genoeg wie wat wilde en wie wat ging doen. De te aanbesteden cms-dienst werd daardoor veel te ingewikkeld en stond te ver van de oorspronkelijke doelstellingen. Met name het aan elkaar knopen van de contentmanagementsystemen om interdepartementale gegevens uit te wisselen dreigde een moeilijk aanbesteedbaar, langdurig traject te worden. "
Vorig jaar maart strandde de oorspronkelijke, complexe aanbesteding onder auspiciën van Financiën voor een rijksbreed contentmanagementsysteem (cms), nadat leverancier Green Valley bezwaar maakte tegen onduidelijke selectiegronden. Daarop besloten Financiën en Buitenlandse Zaken gezamenlijk medio augustus een nieuwe aanbesteding uit te schrijven, waar Ordina (met de open source software van Hippo) als winnaar uit de bus kwam.
De overige departementen zouden in oktober 2005 een nieuwe aanbesteding uitschrijven voor een cms-aanbieder. Die uitschrijving werd ruim een half jaar uitgesteld tot april 2006, maar ook die deadline werd niet gehaald. Betrokkenen constateerden nadien dat de aanbesteding op een doodlopende weg was beland.