Nederlandse bedrijven zijn samen met Italiaanse en Britse collega’s het verst met de invoering van ip-telefonie. De te verwachten besparing op telecomkosten door de integratie van spraak en data weegt bij de Nederlanders het zwaarst.
Dit beweert althans telecombedrijf Colt Telecom dat onderzoeksbureau Vanson Bourne opdracht gaf om het gebruik van ip-telefonie in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, België en Nederland te onderzoeken. De zeshonderd it-directeuren die in totaal ondervraagd werden vinden de kostenbesparing het belangrijkste argument voor de overstap. De potentiële kostenbesparing werd bij de Nederlanders in 84 procent van de gevallen aangedragen als dé reden voor een overstap. In andere landen die vooroplopen met hun VoIP-gebruik is dit een minder belangrijke reden (Engeland 71 procent, Italië 72 procent). De Nederlandse respondenten waren ook het meest enthousiast over gratis internetbellen via Skype en Vonage.
Nederland (19 procent doet ip-telefonie) is na de ondervraagde Italiaanse managers (26 procent) het verst met daadwerkelijke inzet van VoIP. De plannen met ip-bellen zijn in Nederland groot. Het merendeel van de ondervraagde Nederlandse bedrijven (67 procent) zegt hier op korte termijn mee te willen beginnen. De Italianen zijn iets afwachtender. De helft zegt voorlopig niks met VoIP te willen doen. Een derde van de ondervraagde Nederlandse managers zegt de telefooncentrales voor VoIP niet zelf te willen beheren, vooral omdat personeel met kennis van deze apparatuur schaars is.