Werknemers die thuis aan de slag kunnen, moeten bedrijven uit de brand helpen in geval van brand en andere calamiteiten op de zaak. Althans, dat is het plan bij tweederde van de middelgrote en grote Europese organisaties. Dit blijkt uit een rondvraag van Citrix onder honderd senior managers.
De helft van Europese bedrijven is slecht voorbereid op noodsituaties. Ze hebben erover nagedacht en er is ook wel een plan, maar dat is ‘niet helemaal volledig en onvoldoende gestructureerd’, geven de respondenten toe. Zes van de tien organisaties meent dat er flinke nadelige gevolgen zouden zijn voor het bedrijf, mocht de dagelijkse werkplek niet beschikbaar zijn. Om in geval van nood de zaak draaiend te houden is 90 procent van plan servergebaseerde verwerking en backup servers in te zetten – op voorwaarde dat het noodlot niet ook daar heeft toegeslagen.
Ook webmail wordt genoemd als oplossing om het personeel thuis aan het werk te houden. Andere backupmiddelen zijn pda’s en andere mobiele apparaten. Sommige organisaties vertrouwen op desktopgebaseerde tools voor samenwerking. Het onderzoek is in opdracht van Citrix uitgevoerd door Coleman Parkes Research in het eerste kwartaal van 2006 onder honderd senior managers bij grote en middelgrote Europese organisaties
Noodprocedure
De gemeente Haarlem heeft diverse manieren om te zorgen dat de werknemers in geval van nood toch aan de slag kunnen. Mocht om wat voor reden dan ook het gemeentehuis niet toegankelijk zijn, dan kan iedereen via internet zijn mail en agenda gebruiken. “We gebruiken Novell GroupWise. Alles wat daarin beschikbaar is, is ook te benaderen via internet”, aldus Don Vintges, ict-manager bij de gemeente. “Wat we niet doen is toegang geven tot de afdelingsschijven”.
Verder heeft de gemeente enkele bedrijfskritische systemen draaien, waaronder de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie). “We hebben met leverancier IBM geregeld dat hij in geval van nood een andere machine regelt waarop de GBA kan draaien. Dan kan de uitgifte van rijbewijzen en dergelijke gewoon doorgaan. Bovendien testen we een per jaar of die noodprocedure goed werkt en of aanpassingen nodig zijn”, aldus Vintges.
Ook bij de Rabobank kan op afstand worden gewerkt. Ruim een kwart van de werknemers heeft toegang tot het Telewerk Portaal. “Dat is de term die we geven aan het telewerken met Citrix”, vertelt woordvoerder Ernst Moeksis. “Ik gebruik het zelf ook. Daarmee kan je alles doen wat je op je werkplek ook kunt doen.” De Rabobank rekent erop dat de mensen daarvoor hun eigen computer gebruiken. Volgens Moeksis moet dat ook makkelijk lukken. “Nederland heeft een hele hoge pc-dichtheid.”