De productiefout in laptopaccu's die pc-leverancier Dell al dwong tot het terugvorderen van een recordaantal accu's blijkt nu ook Apple te raken. De Mac-producent doet een terugroepactie voor 1,8 miljoen van deze notebookbatterijen, die zijn geproduceerd door Sony.
Op de beurs heeft het aandeel Sony hierdoor al klappen gekregen. Het elektronicaconcern heeft al verklaard dat de terugroepactie zo'n 200 miljoen euro gaat kosten. Dell is bezig 4,1 miljoen accu's in te zamelen van gebruikers. De bewuste batterijen bevatten een fout waardoor intern corrosie kan ontstaan die de contactpunten kan kortsluiten. Hierdoor ontstaat brand, wat in enkele gevallen al spectaculaire beelden van 'ontploffende laptops' heeft opgeleverd.
Apple blijkt nu dit probleem ook te hebben. Het gaat om de oudere iBook- en Powerbook-laptops met G4-processor. Dit probleem raakt dus niet de nieuwe MacBook- en MacBook Pro-laptops met Intel-chips. De G4-laptops zijn specifiek de modellen die in de Verenigde Staten zijn verkocht tussen oktober 2003 en augustus 2006. Modellen buiten de VS zouden andere accu's hebben. De 1,8 miljoen accu's vertegenwoordigen eenderde van Apples laptopverkoop in die periode.
Op nu.nl van de week gelezen dat niet alleen Apple, maar uiteraard ook Sony zelf in haar Vaio produktlijn voor laptops de gewraakte accu’s heeft gebruikt. Maar wat schetst mijn verbazing, Sony blijkt volgens deze berichtgeving niet van plan te zijn een terughaalactie uit te voeren zoals Dell en Apple nu wel doen. Blijkbaar heeft Sony de terughaalactie van Dell en Apple blijkbaar onder grote druk moeten laten plaatsvinden, daar het de eigen produktlijn, en dus eigen consument hierin niet tegemoet zal komen. Ik vraag me af of zoiets uberhaupt wel zomaar kan als je bedenkt dat men op voorhand weet, en blijkbaar ook al een jaar eerder wist dat er verwondingen of erger kan ontstaan indien een dergelijke accu tot ontbranding/ontploffing komt. Zijn daar geen toezichthoudende instanties voor? In de EEG kennen we toch een zogenaamd keurmerk voor goederen (EC keurmerk naar ik meen) en valt een dergelijke inbreuk op de kwaliteit niet onder de voorwaarden van dit keurmerk, waardoor, zoals nu gebleken is, de goederen bij voorbaat niet aan deze norm hebben voldaan en alleen al om die reden conform garantievoorwaarden vervangen dienen te worden door de fabrikant ervan, ongeacht of deze fabrikant wel/niet een terughaalactie uitvoert?