Betaald parkeren zorgt voor veel ergernis bij automobilisten, niet alleen vanwege de hoge kosten, maar ook door het ongemak. Geen gepast geld, chippas leeg – Park-line probeert de pijn te verzachten met gsm-parkeren.
We zijn zelf op het idee gekomen”, vertelt Herman Roebersen, directeur van Park-line. “Tamás Fogl en ik werkten op een ingenieursbureau aan de infrastructuur van mobiele en vaste netwerken. Daar zat zo’n enorme groei in dat we besloten zelf een dienst voor telefonie te ontwikkelen.” Ze richtten Park-line in 2000 op. “We wilden een kassa ontwikkelen voor de diensten die via telefonie aangeboden werden. Toen vonden we dat we meteen ook maar zelf zo’n dienst moesten bedenken. Dat werd gsm-parkeren, waarmee Nederland nu vijf jaar voor loopt op andere landen.”
Handhaving
Automobilisten in veertien gemeentes kunnen inmiddels betaald parkeren via hun mobiele telefoon. Voor tien euro aan inschrijfkosten en 1,75 euro per maand aan abonnementsgeld ontvang je een rfid-kaart (radio frequency identification) met een nummer dat gekoppeld is aan je 06-nummer. “Bij een parkeeractie bel je naar het 0900-nummer van Park-line”, legt Roebersen uit. “Ons voiceresponssysteem vraagt je het zonenummer van de parkeerplaats in te voeren. Zo meld je je aan. Als je weggaat, meld je je even simpel af.” Dankzij het zonenummer weet de database precies hoeveel parkeren op de betreffende plek kost en vanaf welk tijdstip het gratis is. Aan het eind van de maand worden de parkeergelden plus de belkosten van 25 cent per minuut bij elkaar opgeteld en geïnd.
Ook de handhaving is gemakkelijk. De parkeerwacht scant de rfid-kaart die in plaats van het parkeerkaartje achter de voorruit ligt. Via gprs gaat de informatie naar de database van Park-line, waar zonenummer en kaartnummer automatisch worden gecheckt. Voordelen zijn dat je nooit meer vijf minuten te laat terug bent bij de auto en een bon hebt, en dat je exact betaalt voor de tijd dat je parkeert, tenminste, als je niet vergeet je af te melden. “Dat kwam in het begin nog wel eens voor”, geeft Roebersen toe. “Vandaar dat we nu elke twee uur automatisch een waarschuwing-sms naar de parkeerder sturen: uw parkeeractie is nog actief.”
Conservatieve markt
Park-line liet het systeem voor gsm-parkeren ontwikkelen door Hot Item. “Het bestond toen nog nergens ter wereld”, vertelt Roebersen. “Later bleek dat een Scandinavisch bedrijf tegelijk met ons aan hetzelfde bezig was. Dat is geen concurrent geworden, integendeel, we wisselen informatie uit.” Investeerders van het eerste uur waren Netventures en Twinning. De laatste, een durfkapitalist van de overheid die innovativiteit moet stimuleren, is inmiddels opgevolgd door Sienna Holdings. “Samen met onze partners hebben we destijds twee miljoen gulden geïnvesteerd in de ontwikkeling van gsm-parkeren.”
Het vergde heel wat overtuigingskracht om die investering terug te verdienen. Roebersen: “In 2000 zijn we in Groningen begonnen. Daarna volgden Haarlem en Rotterdam. Toen Rotterdam ging meedoen, dachten we dat het in een stroomversnelling zou komen, maar nee; het is een conservatieve markt.” Al met al duurde het tot 2004 eer Park-line winstgevend werd. “Nu loopt het lekker: onze parkeeromzet bedraagt zeven- tot acht miljoen euro op jaarbasis. In de Fast Fifty van Deloitte stonden we op de vierde plaats met een omzetgroei van 4000 procent in vijf jaar.” Dankzij een nieuwe markt haalt het bedrijf wellicht ook de volgende editie van die top-50 van snelst groeiende technologiebedrijven in Nederland. Park-line is in zee gegaan met Q-Park, de grootste uitbater van parkeergarages, om binnen een jaar ook die markt met gsm-parkeren te bedienen.
Het klantenbestand van Park-line omvat nu zestigduizend abonnees. Roebersen hoopt dat dit jaar te verdubbelen. Hij baseert zijn optimisme op de komst van Amsterdam, dat sinds 1 mei gsm-parkeren aanbiedt. “Dan heb je het over honderd miljoen euro parkeeromzet per jaar, tegen een landelijk totaal van 250 miljoen. Met Amsterdam erbij bestrijken wij 70 procent van de landelijke parkeeromzet.” Als service aan zijn abonnees vindt Roebersen dat nog lang niet genoeg. “We hebben ook graag kleinere gemeentes. Daarom zijn we blij met de komst van Oldenzaal, al gaat het maar om 38 parkeermeters.”
De export begint eveneens te lopen. “We hebben een contract met Antwerpen gesloten en zijn een vestiging in Italië begonnen. Daar kan je mobiel parkeren in Ancona, Verona en Rimini. Groot-Lombardije lijkt op Nederland: veel steden met kleine straten bij elkaar. Het is voor de klant aantrekkelijker als hij met zijn abonnement in verschillende plaatsen terechtkan.” Die klant is te vinden onder particulieren en het bedrijfsleven. “KPN is een grote klant van ons. Het is hartstikke blij dat zijn monteurs niet meer voortdurend de tijd in de gaten moeten houden als ze met een klus bezig zijn. De administratie is verheugd dat al die monteurs niet meer met bonnetjes komen aanzetten.”
Via de boordcomputer
Park-line ondervindt in eigen land concurrentie van Parkmobile en Yellowbrick. Omdat zijn bedrijf marktleider is, steekt Roebersen zijn energie het liefst in innovaties om de concurrent van de toekomst voor te zijn. “We hebben in samenwerking met Audi een systeem ontwikkeld om mobiel parkeren via de boordcomputer mogelijk te maken. Je hoeft je dan alleen nog aan te melden als je gaat parkeren, want het systeem meldt je vanzelf weer af zodra je wegrijdt. Verder willen we de klant informeren over beschikbare parkeerplaatsen en de route daarheen. De techniek is er, maar de invoering vereist een grootschalige toepassing van boordcomputers. Dat duurt nog wel een paar jaar.”
Populair
Park-line is gevestigd in een eenvoudig kantorenpand in Den Haag. De sfeer is gemoedelijk, zoals bij een pionier tijdens de internethype: jeugdige mensen in vrijetijdskleding en een keukentje op de afdeling. Directeur-oprichters Herman Roebersen en Tamás Fogl startten in september 2000 zonder luchtfietserij. Roebersen: “We hebben het betalen van parkeergeld, wat al vervelend genoeg is, gemakkelijker gemaakt. Uit enquêtes blijkt dat gsm-parkeren verreweg het populairste systeem is.”
Park-line groeit jaarlijks met 10 tot 15 procent. Het heeft vijftien mensen in dienst. Daarvan zijn er vier it’er, met als specialismen asp en SQL-server. Hoewel het systeem van gsm-parkeren probleemloos draait, is er altijd ruimte om te verfijnen. Gemeentes hebben soms behoefte aan nieuwe functionaliteit. Amsterdam bijvoorbeeld gebruikt geen rfid-kaart, maar wil kentekens doorseinen. Ook Park-line zelf werkt continu aan verbetering en uitbreiding. “We kunnen ook digitale parkeervergunningen uitgeven en beheren, en we streven naar een afhandeling van de administratie waar de klant zo weinig mogelijk omkijken naar heeft.”