Voor zijn onlangs gehouden banenbeurs liet Philips ook buitenlandse geïnteresseerden invliegen. Dirk van de Lagemaat, hoofd recruitment operations Emea, gelooft niet in een run op ict’ers. Hij bekijkt het schaarstevraagstuk liever vanuit Europees perspectief.
Strijkijzers, een medisch scanapparaat en een lopende band zijn uitgestald in het conferentiecentrum. Op de hightechcampus van Philips in Eindhoven kunnen professionals zien waar ze bij het concern aan kunnen werken. Tijdens het ‘Design our own future’-event heeft de onderneming in eigen huis allemaal standjes ingericht, bemand door Philips-medewerkers die vertellen wat ze maken en wat hun baan inhoudt. De banenbeurs duurt twee dagen, een dag voor studenten en afstudeerders en een dag voor professionals. De medewerkers bij de stand veranderen mee met de doelgroep.
Onderzoek
Met de uitgebreide banenbeurs probeert Philips sollicitanten uit binnen- en buitenland te trekken. “Anders dan andere bedrijven werken wij met toegepaste ict. We proberen uit te leggen wat producten voor het leven van klanten betekenen”, vertelt Van de Lagemaat. Flikkerende beeldschermen overheersen. “Alles gebeurt online; we hebben hier geen lijst met concrete vacatures. Als mensen geïnteresseerd zijn, kunnen ze kijken op onze site en zich daar aanmelden. Papieren cv’s hebben we ook niet meer.” Bezoekers die meteen enthousiast zijn, kunnen in het bedrijfsrestaurant direct een gesprek voeren met één van de wervers.
De banenbeurs staat ook open voor Philips-medewerkers. Zij kunnen zich hier oriënteren op een nieuwe stap in hun loopbaan. Ongeveer de helft van de zevenhonderd professionals die op de professionaldag aanwezig zijn, werkt al bij de multinational. Philips heeft zeventigduizend medewerkers in Europa, van wie zo’n 27 duizend in Nederland werken. Het bedrijf heeft vrijwel continu zevenhonderd vacatures open staan, waarvan zo’n vierhonderd in Nederland. Op jaarbasis zoekt het grofweg tweeduizend nieuwe medewerkers. Pakweg 60 procent daarvan betreft nieuwe functies.
Het totaal aantal medewerkers in Nederland breidt zich overigens niet uit; het gaat vooral om vervanging van laaggeschoolden door hooggeschoolden. Terwijl Philips de ene na de andere fabriek in Nederland sluit, zoekt het tegelijkertijd hbo’ers en wo’ers voor uitbreiding van zijn onderzoek en ontwikkeling. Tweederde van die mensen krijgt een technische functie. Naast techneuten zoekt Philips vooral ict’ers die software voor consumentenelektronica kunnen ontwikkelen. In en om het huis raakt steeds meer apparatuur onderling gekoppeld middels moderne elektronica. Dat is op de banenbeurs ook te zien. De lopende band is bijvoorbeeld gekoppeld aan een muziekinstallatie.
Polen
Ongeveer tweehonderd bezoekers van de banenbeurs zijn uit het buitenland afkomstig. Philips beperkt zich namelijk niet tot de Nederlandse arbeidsmarkt, maar zoekt in heel Europa naar personeel. Kandidaten uit onder meer Polen, Duitsland en Frankrijk zijn door Philips-recruiters naar het evenement gebracht. Van de vijftig wervers werkt de helft in het buitenland. “Het heeft geen zin om elkaar op te jutten dat de arbeidsmarkt zo krap wordt, of om extreme maatregelen te treffen. We onderhouden ook veel contact met studenten. Op jaarbasis lopen zo’n zevenhonderd studenten stage bij ons. Twee keer per jaar organiseren we een studentendag waarop Kleisterlee zelf een speech verzorgt. We zien het arbeidsvraagstuk echter vooral vanuit een Europees perspectief. Misschien moeten we wel mondiaal kijken zelfs”, vertelt Van de Lagemaat. “Het talent in Nederland moet de concurrentie aangaan met talent uit Polen.” De krapte lost Philips dus op door over de landsgrenzen te kijken. Het importeert niet alleen mensen, maar besteedt ook ict-werk uit aan zijn buitenlandse fabrieken, onder meer in Bangalore, India.
Philips heeft inmiddels 130 duizend kandidaten uit heel Europa in zijn bestand. Toch blijven ook Nederlandse ict’ers zeer gewild. “Ict’ers in India begrijpen niet wat patiënten in een Nederlands ziekenhuis verwachten van onze apparatuur. Voor dat stukje, de mens in zijn omgeving begrijpen, zoeken we Nederlanders.”
Verder is er niets aan de hand op de afdeling werving van Philips. Al worden ict’ers steeds schaarser, er melden zich nog steeds genoeg kandidaten aan. Het concern is een populaire werkgever onder professionals. Van de Lagemaat: “We bieden een aansprekend product. Onze producten staan dicht bij de klant, dicht bij ieders belevingswereld. Verder bieden we goede salarissen en veel internationale projecten.”