Gebruikers van applicaties van Siebel, PeopleSoft of JD Edwards zullen door Oracle zeker niet onder druk gezet worden over te stappen op Oracle Fusion. “Centraal staat dat we de klant een keuzemogelijkheid willen geven”, zegt sales director Benelux René van Stiphout van Oracle Applications aan de vooravond van de Nederlandse Siebel klantendag volgende week.
Bedrijven zijn indertijd om heel specifieke redenen overgegaan tot de aanschaf van dergelijke applicaties. Oracle blijft wat zij indertijd kochten voor een ongelimiteerde tijd steunen met support en patches: wij houden hun systemen in de lucht.” Klanten die hun huidige applicaties verder wensen te optimaliseren en uit te breiden met nieuwe functionaliteit voorziet Oracle van nieuwe versies binnen de grenzen van de licentievoorwaarden. “Dat is een generieke belofte waar geen eindtijd aan hangt”, aldus Van Stiphout.
“Daarnaast is Oracle tegelijkertijd bezig met het ontwikkelen van een nieuw product, Oracle Fusion. Dat is een compleet nieuw systeem van bedrijfsapplicaties, gebaseerd op standaarden als Java, service oriented architectures (soa’s) en BPEL. Fusion is ‘work in progress’: we maken op dit moment een inventarisatie van onze productlijnen om te zien waar de krachtigste functionaliteit schuilt. Die componenten zullen vervolgens deel uitmaken van Oracle Fusion. De klant heeft echter de keuze een van deze drie wegen te kiezen. Er is volstrekt geen dwang om te kiezen voor Fusion.” Naast deze drie alternatieven blijft Oracle zijn E-business suite aanbieden.
14.000 ontwikkelaars
Van Stiphout is niet bang dat de druk op de R&D-afdelingen van Oracle te groot zal worden door deze vier alternatieven naast elkaar te laten bestaan. “We hebben 8.000 ontwikkelaars die applicatieontwikkeling doen: zij zijn alleen maar bezig met het uitbreiden van functionaliteit en het ontwikkelen van nieuwe versies. Daarnaast zijn er 6.000 ontwikkelaars bezig aan de database en middleware. We hebben dus mensen en financiële middelen genoeg om de R&D alle noodzakelijke aandacht te geven.”
De integratie van de wereldwijde markten van PeopleSoft, JD Edwards en Siebel biedt de kans functionele zaken te delen, zoals de technische integratie met middleware en het optimaal benutten van de capaciteiten van de Oracle database. Bart Meily, director Sales Consulting bij Oracle Applications: “World van JD Edwards heeft nooit beschikt over workflow-functionaliteit, hoewel de klanten dat dolgraag wilden. We hebben onze eigen middleware-oplossing gebruikt om dat nu voor ze te realiseren.” Voordeel is dat de klanten van Oracle, Siebel, PeopleSoft en JD Edwards ‘relatief op een hoog release-niveau zitten vergeleken tegen de gebruikers van SAP’, zegt Van Stiphout. De installed base is dus redelijk ‘bij’.
De doelstelling van de acquisities van Oracle de afgelopen jaren was het marktaandeel in de bedrijfssoftware te vergroten, zegt Van Stiphout. Oracle wil SAP graag verdringen van de eerste plaats. “En er valt nog veel groei te bereiken, want vergeet niet dat 70 procent van de gebruikte bedrijfssoftware ‘custom made’ is en maar dertig procent pre-packaged software van Oracle, Microsoft en SAP.” Oracle wil die groei bereiken door uitbouw van het bestaande productportfolio en het doen van overnames.
Kloof met SAP
Oracle is voornamelijk actief in een zestal bedrijfstakken: financiële dienstverlening, overheid, gezondheidszorg en ‘life sciences’, industriële productie, het winkelbedrijf en telecombedrijven. Van Stiphout: “In Nederland is de kloof met concurrent SAP het grootst in ‘manufacturing’. De beste positie hebben we in de financiële dienstverlening en telecom.”
Het beeld blijft echter divers. Van Stiphout: “Bij banken bijvoorbeeld draaien frontoffice en backoffice op pre-packaged oplossingen. De bancaire hartsystemen zijn echter meestal bedrijfseigen.” De totale eigendomskosten (tco) van dit soort systemen zijn hoog: zowel in de hardware als in functioneel en technisch beheer van de eigen applicaties. Van Stiphout constateert een verhoogde belangstelling voor onderwerpen als een hogere flexibiliteit van ict-systemen en het verder optimaliseren van de kostenbeheersing bij klanten. Het is voor klanten al snel te duur om de ontwikkeling van de basissystemen zelf te blijven doen. “Wij zeggen dan: laat ons de softwareontwikkeling doen, daar zijn we goed in en dat kunnen we goedkoper. Richten jullie je op de groei van de onderneming, organisatorische veranderingen en het herinrichten van de processen”, zegt Meily.
Shared service organisatie
Bedrijven zijn bij hun secundaire processen als de afhandeling van facturen en declaraties best geneigd tot herinrichting van hun processen. “Daar denkt men na hoe dat geoptimaliseerd kan worden in een shared service organisatie. Er is een grote bereidheid zich aan te passen aan best practices”, aldus Meily.
Anders ligt dat bij de primaire processen, waarmee een organisatie zich profileert bij zijn klanten: een offerte, optimaliseren van de logistiek. “Daar is men minder snel geneigd tot concessies.”
Behalve als het moet. Zoals bij telecombedrijven die snel een campagne willen voeren via alle verkoopkanalen, inclusief het uitleveren van orders en de rekeningen. Van Stiphout: “Dan moet de bedrijfsketen goed geïntegreerd zijn. Dat is nu eenmaal een stuk moeilijker met bedrijfseigen software.”
JD Edwards
JD Edwards is vooral sterk in de maakindustrie en in de procesindustrie, zegt Bart Meily, director Sales Consulting van Oracle Applications. “JD Edwards is altijd heel goed geweest in het realiseren van lage beheerkosten. Het bedrijf beschikt over een loyale klantengroep waarvan een deel tevreden is met de huidige functionaliteit. Het blijft altijd de keuze van de klant of er economische redenen zijn aan te voeren om de volgende release te gebruiken”, zegt Meily. Enterprise-1 is uitgekomen in Q1 van 2006. Er komt een nieuwe versie van JD Edwards World in Q1 van 2007. De release van 8.12 van JD Edwards staat op de rol voor eind dit jaar, begin volgend jaar.
Peoplesoft
PeopleSoft heeft altijd een gefaseerde uitlevering gekend voor de verschillende modules: CRM, HR, Supply Chain Management, Financials. “En die eigen tijdslijnen, dat blijft zo”, zegt Meily. Van de meeste modules is versie 8.9 recent uitgebracht en is versie 9 aangekondigd.
Siebel
Siebel heeft twee zogenaamde implementatiemodellen: de ‘on-premise’ oplossing en Siebel OnDemand. Wim den Besten, manager Solutions Consulting Benelux & Scandinavië van de CRM business unit: “Van de OnDemand versie brengen we twee tot drie maal per jaar een nieuwe release uit: binnenkort is dat release 12. OnDemand wordt veel gebruikt in het midden- en kleinbedrijf en bij de kleinere vestigingen van ondernemingen die op het hoofdkantoor de on-premise versie van Siebel gebruiken.” Van die versie komt in de loop van dit jaar versie 8 uit.