Steeds meer consumenten halen ict-toepassingen uit het bedrijfsleven in huis. Alles wat op kantoor mogelijk is, wil men ook thuis: printers delen, een draadloos netwerk bouwen, een snelle internetverbinding delen, online communiceren met anderen en grote hoeveelheden data veilig opslaan. Deze producten klinken gecompliceerd, zakelijk en kostbaar.
Fabrikanten die in dit groeiende segment van de consumentenelektronica succesvol willen zijn, hebben een enorme uitdaging te gaan: consumenten een breed, overzichtelijk, betaalbaar en gebruiksvriendelijk assortiment aanbieden. Breed: een one-stop-shop concept, één merk voor alle aankopen en producten die volledig compatibel met elkaar zijn. Overzichtelijk: consumenten willen gewoon in één oogopslag zien wat voor oplossing of toegevoegde waarde de producten hen bieden zonder ingewikkelde termen. Betaalbaar: een overgroot deel van de consumenten heeft niet de financiële ruimte om honderden euro’s uit te geven aan automatisering in huis. Gebruiksvriendelijk: De systeembeheerder die op kantoor alles installeert en repareert, is bij de mensen thuis niet aanwezig. Er is behoefte aan een goede handleiding en professionele helpdesk.
Print servers, externe opslagcapaciteit en netwerkproducten zijn zeer populair bij een grote groep consumenten. Maar deze groep stapt meestal de winkel in met een wens en niet met een boodschappenlijstje. Ze weten wat ze willen doen met hun computer, maar niet precies wat ze daarvoor nodig hebben. De aankoopbeslissing wordt vaak gemaakt op de winkelvloer en hierbij spelen een heldere verpakking en de ondersteuning van verkopend personeel op de winkelvloer een belangrijke rol.
Fabrikanten die goed begrijpen dat het niet gaat om professionele systeembeheerders maar om consumenten die oplossingen uit het bedrijfsleven in huis willen halen, zullen als winnaar uit de strijd komen.
Virginia Yanquilevich
Sweex Europe BV