De kloof tussen ict-onderwijs en ict-praktijk is een bekend gegeven. Vorige week bleek dat open standaarden en open source nog grotendeels onbekende fenomenen zijn bij de Nederlandse ict-opleidingen.
Slechts 10 procent van de docenten in het informaticaonderwijs en 20 procent van de studenten weet wat open standaarden en open source inhouden. Dat blijkt uit onderzoek van Holland Open onder bijna vijftig coördinatoren en zo’n honderd studenten op ict-gerelateerde hbo- en wo-opleidingen in Nederland.
Zo’n tweederde van de geënquêteerde coördinatoren stelt dat de meeste studenten die kennis tijdens de opleiding wel opdoen. Zelf konden zij echter nauwelijks concrete voorbeelden noemen van open standaarden of open source-projecten. Holland Open concludeert dat kennisgebrek op dit gebied niet aan de studenten ligt.
Digitale overheid
Minister Alexander Pechtold, verantwoordelijk voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties, is verontrust over dat kennisgebrek. Hij roept onderwijsvertegenwoordigers nu op tot overleg om dit aan te pakken. De minister wil zelf ook betrokken zijn bij dat overleg.
Pechtold stelt dat open standaarden en open source van groot belang zijn voor de digitale overheid, de economie en de maatschappij. “De toegankelijkheid en uitwisselbaarheid van informatie van de overheid wordt daardoor bevorderd”, deelt het ministerie van Binnenlandse Zaken mee. Ook spelen de controleerbaarheid van de overheid, inzicht in de werking van software en het voorkomen van monopolies en leveranciersafhankelijkheid mee. Het is dus cruciaal dat toekomstige ict’ers gedegen kennis en begrip van die zaken hebben, aldus BZ.