Service oriented architecture is de nieuwe it-rage, maar veel bedrijven weten niet wat het inhoudt. Dat weerhoudt hen van implementatie.
De hype-status van soa werd herbevestigd in een rondetafelgesprek van HP. Toch zijn ondernemingen terughoudend met de implementatie. “Ze willen het wiel niet zelf uitvinden”, zegt Dick van Gaalen van HP. Bovendien is er nog veel onduidelijkheid. “Bedrijven zien vaak niet welk voordeel ze eruit kunnen halen”, aldus IDC-analist Peter Vermeulen. Daarom is budget de belangrijkste reden om niet in een soa te investeren. De it-afdeling blijkt soa wel te begrijpen, maar een kwart van de algemene directie en lijnmanagers niet. Van Gaalen: “Vaak kan de it’er niet de directe voordelen van een soa-implementatie uitleggen aan de directie.”
Flexibel
Toch heeft ruim de helft van de Nederlandse bedrijven interesse in soa. Eenderde doet er iets mee en slechts 3 tot 4 procent is echt bezig met een implementatie. Dat zijn vooral financiële instellingen. Voornaamste reden is grotere flexibiliteit.