Een nieuwe ISO-standaard voor software asset management beschrijft welke processen een rol spelen bij het beheer van software. De standaard geeft echter nog geen handvaten voor de uitwisseling van applicatie-informatie tussen verschillende softwaresystemen.
Vorige week publiceerde ISO (International Organization for Standardization) het eerste deel van een standaard voor software asset management (SAM). SAM is het beheren van software, zowel op het gebied van installaties, licenties als intellectuele eigendom. Dit eerste deel is down te loaden vanaf iso.org en beschrijft de processen die deel uitmaken van SAM. Deel twee is nog niet gepubliceerd, maar zal gericht zijn op het vereenvoudigen van het proces van software-inventarisatie.
John Kampman, solution manager bij CA: “Het is goed nieuws dat het eerste deel van de nieuwe standaard er is, maar het wachten is vooral op het tweede deel. Dat is belangrijk voor de uitwisselbaarheid van applicatie-informatie tussen verschillende systemen voor software asset management. Dus: hoe herken je nieuwe applicaties en hoe registreer je die eenduidig. Aan die uitwisselbaarheid van gegevens ontbreekt het helaas nu nog vaak. Toepassing van deel twee van de standaard zou daar verandering in brengen. Daarom zijn we met een aantal andere leveranciers in overleg over deel twee van ISO/IEC 19770-1. Onze eigen software ondersteunt het eerste deel van de nieuwe standaard al voor een groot gedeelte, omdat onze sofware is vormgegeven op basis van processen zoals de ITIL-methode die omschrijft.” ITIL is een set van best practices voor het inrichten van de beheerprocessen binnen een it-organisatie.
Ook HP verwacht geen problemen bij de implementatie van de ISO-standaard: “Het is belangrijk te beseffen dat onze SAM-module is gebaseerd op de ITIL SAM Best Practices. Daarom zal het voor HP niet ingewikkeld zijn om in de toekomst aan de nieuwe ISO-standaard te voldoen.”
Chief technology officer Tom Bishop van BMC Software is wat voorzichtiger: “Zolang delen van ISO/IEC-standaard 19770 zich nog in het kladstadium bevinden, kunnen we ons er nog niet definitief aan verbinden. De doelen van deze standaard, zowel de processen als de procedures die nodig zijn om ze te ondersteunen, zijn echter geheel consistent met de algemene doelstellingen van onze Business Service Management-strategie, waarin ITIL centraal staat. Om die reden zullen toekomstige versies van onze management solution suite voor honderd procent compatibel zijn met beide delen van deze standaard, voor zover van toepassing.”
Volgens ISO is het SAM bij de meeste bedrijven tot nu toe tamelijk willekeurig. ISO verwacht dan ook dat toepassing van de nieuwe standaard resulteert in kostenbesparingen voor gebruikers en verhoging van de efficiëntie, het risicomanagement en de klanttevredenheid. Via de standaard kunnen organisaties namelijk hun eigen prestatie in het leveren van diensten beoordelen en hun service levels meten.
Voorzitter Roger Wittlock van de werkgroep die de standaard ontwikkelde: “Bedrijven die overzicht hebben over hun gebruikspatronen, software-inventaris en contractvoorwaarden, besparen potentieel miljoenen euro’s aan licentie- en onderhoudskosten per jaar.”