Ict’ers zijn per 4 juli niet meer op afroepbasis beschikbaar. Nieuwe wetgeving eist dat ze eerst worden aangemeld bij de Belastingdienst en dan pas aan het werk gaan.
Het komt regelmatig voor dat we een freelancer uit ons bestand op gesprek sturen en hij meteen kan blijven, of dat iemand al aan het werk is en dan pas wordt aangemeld bij onze ‘payrollservice’. Met de invoering van de Eerstedag Melding kan dat niet meer”, stelt Ton de Vink, directeur van ABC Team, onderdeel van ICT-Staffing Group, die zo’n 1700 ict’ers detacheert.
Illegale arbeid
Op 4 juli wordt een wet van kracht die organisaties dwingt om, voordat de medewerker aan de slag gaat, het administratieve proces rond te hebben en de gegevens te hebben doorgegeven aan de Belastingdienst. Doel van de nieuwe wetgeving is om illegale arbeid te voorkomen. Medewerkers die pas nadat ze aan de slag zijn gegaan worden aangemeld bij de Belastingdienst, leveren de organisatie straks een boete op van 1134 euro per dag.
Handjes
De Vink voorziet grote problemen. ICT-Staffing Group schakelt op ad hoc basis freelance medewerkers in voor andere ict-dienstverleners en grote organisaties, vanaf helpdesk-medewerkers tot en met projectleiders. “We leveren handjes”, aldus De Vink. De groep regelt daarnaast de betaling. Een organisatie kan ervoor kiezen om ict’ers niet zelf op de loonlijst te zetten, bijvoorbeeld omdat ze wil saneren, terwijl ze toch iemand nodig heeft. “Vaak worden mensen via via ingeschakeld door de direct leidinggevende. Die meldt dat pas achteraf aan ons. Als iemand geen var-verklaring heeft, een verklaring van de Belastingdienst dat hij zelfstandige is, moet hij achteraf alsnog op de loonlijst komen.”
Grote ict-dienstverleners als Capgemini en Centric menen dat zij geen last krijgen van de nieuwe wetgeving. Capgemini: “Vorig jaar hebben we met man en macht gewerkt aan de aanpassing van ons personeels- en salarissysteem om alle informatie die naar de Belastingdienst moet geïmplementeerd te krijgen.”
Ook Centric heeft zijn personeels- en administratiesysteem op orde. Hoofd P&O Angela Smeink: “We hebben ons personeels- en informatiesysteem, PIMS, dat wij zowel verkopen als zelf gebruiken, aangepast en we hebben workshops voor klanten gehouden. Onze administratie is op orde, maar ik denk dat veel andere organisaties nog niet zo ver zijn.”
Volgens De Vink zijn ze te optimistisch: “Juist grote organisaties schakelen ons in, maar niet via hun centrale p&o-afdeling. Lijnmanagers schakelen vaak snel even iemand in en bedenken pas achteraf dat diegene nog op de loonlijst moet. Zij weten niet dat dit vanaf 4 juli hun organisatie een fikse boete oplevert.”