Temidden van de hype van Web 2.0 neemt de concurrentie tegen gevestigde ict-leveranciers toe. Microsoft ligt – net als in de hoogtijdagen van Netscape – onder vuur.
Terwijl grote projecten als Windows Vista en Office 2007 opschuiven naar een lancering begin 2007 heeft Microsoft ook op andere fronten problemen. Toenemende concurrentie van – en aandacht van het publiek voor – Google en online-applicaties vormen een strategisch gevaar en snoepen nu al aandacht en daarmee advertentie-inkomsten weg.
Ceo Steve Ballmer kondigde vorige week dan ook aan komend boekjaar, dat in juli begint, een extra investering van 2 miljard dollar te plegen. Deze aankondiging heeft financieel analisten en beleggers op Wall Street nogal verrast. Microsofts aandelenkoers kelderde meteen met enkele dollars van 27,25 dollar naar 25,5 dollar per aandeel. Dit was de scherpste daling (6 procent) op een enkele dag in de afgelopen vijf jaar.
MSN en Live
Bijna de helft van de extra investering wordt gestoken in de uitbouw en promotie van de diverse online-diensten onder de Live-vlag. “Een wereldwijde infrastructuur is niet goedkoop”, verklaart Ballmer. De andere helft (1,1 miljard) gaat direct naar onderzoek en ontwikkeling (r&d) van nieuwe producten en diensten. Dit betreft vooral de MSN-tak van de softwareproducent. Ballmer prijst dit aan door te wijzen op de online-investeringen van 500 miljoen dollar in boekjaar 2005. Google besteedde afgelopen jaar zo’n 484 miljoen aan r&d, terwijl Yahoo op 547 miljoen zat.
Laatstgenoemde is een andere concurrent in deze markt. Opvallend genoeg overweegt een deel van Microsoft een vergaande alliantie met deze zoekmachine, tegen de gezamenlijke vijand Google. Microsoft boekte afgelopen week nog een overwinning: online-boekwinkel Amazon.com schakelde over van Googles zoektechnologie naar die van Microsoft – via Amazons eigen zoekmachine A9.com die technologie van derden (nu weer Microsoft) gebruikt.
Software als service
Microsofts totale r&d-bestedingen bedragen hiermee 6,2 miljard dollar. Ballmer zegt dat adverteerders én software als een service de voornaamste prioriteiten zijn voor alle r&d van het bedrijf. Hij refereert daarbij, met zelfspot, aan eerdere prioriteiten zoals ontwikkelaars, waar hij enkele jaren geleden op hamerde tijdens een bijeenkomst waarvan de filmopname online beroemd is geworden. “Het gaat nu om ontwikkelaars, ontwikkelaars, ontwikkelaars, adverteerders, adverteerders, adverteerders!”, roept de ceo.
Ads
Ondertussen heeft het bedrijf ook zijn eigen online-advertentietechnologie AdCenter onthuld. Ballmer en MSN-topman Yusuf Mehdi lanceren daarmee Microsofts antwoord op de veelgebruikte Google Adwords, AdSense en Yahoo’s Publisher Network. Microsoft gebruikte eerst het door Yahoo overgenomen Overture. Het zelf ontwikkelde AdCenter biedt nu alleen advertenties op basis van zoekresultaten, maar komt deze zomer ook met contextgerelateerde advertenties en meer sturingsmogelijkheden voor adverteerders.
Eind 1998 komt MSN ook naar Nederland en wordt het gekoppeld aan de dan verschijnende Windows-versie (Windows 98). In de zomer van 1999 lanceert Microsoft zijn instant messaging-programma de MSN Messenger, wat in het Nederlands uiteindelijk tot een nieuw werkwoord leidde: MSN’en.
Na het uiteenspatten van de dotcom-zeepbel draait Microsoft veel van de MSN-activiteiten terug. Premium-modellen met betaalde toegang worden opgezet rondom extra’s als meer zoekmogelijkheden voor MSN 8 en virusscanning, spamfiltering en meer opslagruimte voor de ooit overgenomen gratis e-maildienst Hotmail.
De vierde reïncarnatie kwam recent met de reorganisatie waarbij MSN en andere online-activiteiten onder de Windows-divisie zijn gevoegd. Elementen als MSN Messenger en MSN Search worden hernoemd naar Windows Live Messenger en Windows Live Search. Microsoft maakt van MSN nu weer een contentmaker die de vorige week gelanceerde online-advertentiedienst steunt.