Het gaat niet goed met de verkoop van desktops. Terwijl bij consumenten laptops al veel populairder zijn dan desktops, kiest ook het bedrijfsleven vaker voor laptops.
Computerleveranciers zien dat bedrijven steeds vaker laptops aanschaffen. De verkoop ervan groeide in 2005 met zo’n 40 procent, terwijl de desktop het moest doen met slechts 7,5 procent. Dit jaar zal de laptopafzet in Nederland waarschijnlijk de één miljoen passeren.
Met 1,5 miljoen verkochte desktopmachines in 2005 doet de Nederlandse pc-markt het toch zo slecht nog niet. Analist Eszter Morvay van onderzoeksbureau IDC: “De procentuele verkoop van desktopcomputers bevindt zich wel in een neerwaartse spiraal door de populariteit van de laptop, maar de desktopmarkt is verre van dood.”
Nog niet dood
Volgens algemeen directeur Hans van den Broek van Lenovo Benelux zijn werknemers met een mobiele werkplek productiever. Lenovo zet zwaar in op de laptopmarkt omdat daar de grootste groei te verwachten is. “Met alle fileproblemen en de toenemende flexibiliteit die bedrijven willen, is voor sommige beroepen een laptop handig.”
De recente reorganisatie van Lenovo, die vooral de Amerikaanse desktopdivisie raakte, zou echter geen teken zijn van desinteresse in desktop-pc’s. Het Chinese bedrijf, dat IBM’s pc-tak heeft overgenomen, heeft zijn pc-divisies in de Verenigde Staten en China uit kostenbesparing samengevoegd en daarbij de Amerikaanse tak verhuist naar China.
Ook andere pc-fabrikanten stellen dat de desktopmarkt nog lang niet dood is. Robin Kuepers, manager voor bedrijfsallianties en marketing bij Dell, ziet de desktop wel van functie veranderen. “Vooral bij videoconferenties en VoIP kan de desktop een grote rol spelen.”
Veel bedrijven kiezen toch voor desktops omdat notebooks (nog) duurder zijn en de prestaties minder goed zijn. “Zeker grote bedrijven kopen nog relatief veel desktops”, weet marketingmanager Kees Verton van HP’s pc-divisie. “Met een laptop is bovendien de kans op diefstal groter.”
Blijvertje
De cijfers van IDC bevestigen het voorlopige blijven van de desktop. Ondanks de doemverhalen van analisten lag de desktopverkoop van 1,5 miljoen stuks in Nederland vorig jaar zo’n vijfhonderdduizend boven het aantal verkochte laptops. Analist Morvay denkt dan ook niet dat bedrijven massaal zullen overstappen op laptops.
Zij noemt enkele redenen: “De levenscyclus van pc’s is langer. Een desktop is voor een it-afdeling beter te beheren en te beveiligen. Kantoorpersoneel heeft bijvoorbeeld helemaal geen laptop nodig. Al die factoren spelen een rol.” Er zullen minder pc-systemen verkocht worden en de desktop legt het wat betreft populariteit wel af tegen de laptop, maar de markt is zeker niet dood, aldus Morvay.