Het gebrek aan goede ict’ers is een kwestie van opleiding. De opleiders moeten dan zelf echter ook onderlegd zijn.
De ict-kenniskloof tussen leraren en leerlingen is inmiddels onoverbrugbaar, verklaren het SCP en het Rathenau Instituut. Stichting Kennisnet Ict op school laat het er niet bij zitten en gaat samenwerken met Pabo’s om de deskundigheid van toekomstige leraren te vergroten.
Sleutelrol
“Leraren vervullen een sleutelrol in het toerusten van jongeren voor de informatiesamenleving. Helaas beschikken niet alle leraren over de expertise om leerlingen vertrouwd te maken met de mogelijkheden van ict”, stelt Alfons ten Brummelhuis van Kennisnet Ict op school, een stichting voor belangenbehartiging van ict in het onderwijs.
Leerlingen die op jonge leeftijd veel in contact komen met ict, ontwikkelen zich beduidend beter in taal, rekenen en wiskunde, zo kwam al in verschillende internationale onderzoeken naar voren. Bovendien zal informatisering een steeds belangrijkere plaats innemen in de samenleving. Hierdoor blijft de behoefte aan goed opgeleide ict’ers groeien. Kinderen vroeg en regelmatig in contact brengen met ict is dan belangrijk, want zo kan interesse voor ict zich al vanaf jonge leeftijd ontwikkelen.
Onoverbrugbaar
Helaas is de achterstand van leraren ten opzichte van leerlingen, ‘wat betreft de technische kennis van computers en internet niet meer te overbruggen’, zo blijkt uit onlangs gepubliceerd onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) en het Rathenau Instituut.
Ten Brummelhuis, die een bijdrage leverde aan dit onderzoek, licht toe: “Sommige leraren zijn enthousiast voor ict en verwerven op eigen initiatief de benodigde competenties. Ict-competente leraren zijn namelijk wél de lijm tussen onderwijs en de digitale generatie.” Met name ‘het vrijblijvende karakter van ict in de opleiding van leraren’ is volgens Ten Brummelhuis een probleem. “Dit kan worden doorbroken door ict-standaarden te definiëren voor de bevoegdheid van leraren.”
Voorschot
Kennisnet ict op school heeft echter al een voorschot genomen om die vrijblijvendheid op lerarenopleidingen te doorbreken. De stichting werkt sinds kort samen met drie Pabo’s, de Fontys Hogescholen, Domstad Pabo in Utrecht en Thomas More in Rotterdam. Deze samenwerking moet de deskundigheid van toekomstige leraren in het basisonderwijs vergroten.
Projectleider Paul Veringa van Kennisnet Ict op school: “De geringe betrokkenheid van leraren bij ict is voor een belangrijk deel de oorzaak van de kennisachterstand bij leraren. Zo zijn ook de meeste leraren-in-opleiding van nature niet sterk geïnteresseerd in techniek. Dan hadden ze wel een andere studie gekozen. Daarom moeten ze een handje geholpen worden.”
De Pabo’s gaan nauw samenwerken met basisscholen. Veringa: “Van belang is dat leraren-in-opleiding toegevoegde waarde meebrengen en een landelijke leeromgeving krijgen waar ervaringen en materialen gedeeld worden.”
Ict op lagere scholen
– 4 van de 5 leraren gebruikt ict in het basisonderwijs
– Voor elke 6 à 7 leerlingen is een computer beschikbaar.
– Docenten vinden eigen kennis toereikend (67%)
– Docenten zijn met name vaardig in educatieve software (51%)