Juniper Networks is Cisco voorbijgestreefd op het gebied van routerproducten in de serviceaanbiedermarkt. Dat blijkt uit cijfers van Canalys (www.canalys.com).
De koppositie van Juniper geldt in ieder geval voor het derde en vierde kwartaal van 2005. In het slotkwartaal haalde Juniper een marktaandeel van 40 procent, tegenover 31 procent voor grote concurrent Cisco.
Niet te servicespecifiek
Paul Gainham, director of Service Provider Marketing Emea, geeft zijn visie: “Serviceaanbieders verliezen inkomsten op het gebied van traditionele spraakdiensten en internet, en zien iptv als een oplossing. Om zich te beschermen, kunnen ze hun netwerk echter beter niet te servicespecifiek inrichten, want het is moeilijk te voorspellen welke diensten succesvol zullen zijn.”
“Het best kunnen ze kiezen voor flexibiliteit en een ‘multiplay’ benadering. Daarmee kunnen ze hun netwerk snel en dynamisch herconfigureren in reactie op de diensten die gebruikers afnemen. Het doel daarbij is om gebruikers altijd een goed serviceniveau te bieden, of ze nu gamen, televisiekijken, internet gebruiken of telefoneren.”
Beleidscontrole
Volgens Gainham is beleidscontrole essentieel in deze benadering. Daarbij configureren serviceaanbieders hun netwerk zodanig dat duidelijk is welke diensten prioriteit krijgen bij bijvoorbeeld een tekort aan bandbreedte aan de gebruikerskant. Gainham: “Onze routers uit het E-series routingplatform, wat Versatel in Nederland gebruikt, kan je zodanig configureren dat ze het juiste servicebeleid toepassen. Daarnaast kunnen deze routers allerlei toegangsmechanismen afhandelen, van (a)dsl of kabel tot draadloze technieken als WiFi en WiMAX.”